Mogelijk Scheikundefusie Delft Leiden

Binnen de faculteit Technische Natuurwetenschappen wordt gesproken over nauwe samenwerking tussen de Delftse en Leidse opleidingen scheikunde.

Komt er een fusie tussen scheikunde in Delft en Leiden? Deze vraag stelde de studentenraad onlangs aan het college. Rector Karel Wakker vroeg tijd om een officiële reactie te formuleren.

Navraag binnen de faculteit Technische Natuurwetenschappen leert dat een samenwerking nog zeker niet in kannen en kruiken is. Het is nog maar een idee, zegt afdelingsvoorzitter van DelftChemTech prof.dr.ir. Gijs Ooms. En ook de Leidse vice-decaan van Wiskunde en Natuurwetenschappen prof. Jo Hermans bevestigt alleen eerste contacten over een mogelijke gedeeltelijke fusie, die volgens hem overigens wel ,,een goede kans maakt.”

Bedenker van het idee is prof.ir. Karel Luyben, decaan van Technische Natuurwetenschappen. Hij vindt het te vroeg om zijn ideeën toe te lichten. Na de Kerst komt er een forum waar Luyben met studenten van de facultaire studentenraad over zijn plan zal discussiëren. Student scheikundige technologie Maarten Over, lid van de raad, meldt dat de raad inmiddels een paar stukken over de samenwerking onder ogen heeft gekregen. Concrete plannen bevatten die nog niet.

De raad is vooralsnog niet enthousiast over het plan. De studenten vrezen dat het technologisch gehalte van een eventuele gezamenlijke opleiding laag zal zijn. In Leiden ligt de nadruk op pure chemie en theorie. Dat zou tot een vermindering van de aandacht voor techniek kunnen leiden.

De universiteiten van Delft en Leiden werken sinds september 1999 al nauw samen via de opleiding ‘life science and technology’. Begin dit jaar bundelden de universiteiten ook een deel van het onderzoek.