Moet RKC Waalwijk wel naar de wereldtop?

De topvijfdoelstelling van het college van bestuur roept nog de nodige weerstand op. Tijdens een studiedag van ondernemingsraad en studentenraad gisteren in Zoetermeer bleken de meningen over de ambities van de TU nog sterk uiteen te lopen.

Aan metaforen geen gebrek op de studiedag. De studentenraad, bij monde van voorzitter Jeroen Coppelmans, verwees naar de muziekbusiness. Omdat de TU zich volgens hem blindstaart op een plek in de top vijf, lijkt ze op artiesten als Jody Bernal en Britney Spears: eendagsvliegen. Beter is het je te spiegelen aan Madonna of Michael Jackson, die alle trends feilloos aanvoelen, of nog beter: Wolfgang Amadeus Mozart die zijn eigen weg ging en daarmee een nieuwe standaard zette. Or-lid J.W. de Kruif pleitte voor een aanpak als het Nederlands Olympisch Comité: niet van tevoren enorme verwachtingen creëren, maar achter de schermen werken aan goede faciliteiten voor de topsporters en dan een toppositie behalen.

Het steeds herhalen van de topvijfambitie kan irritatie oproepen, zo vond men. ,,Hoe meer er over de top vijf wordt gepraat, hoe slechter het met de TU gaat”, stelde ex or-lid Bert van Zomeren zelfs. Collegevoorzitter Nico de Voogd bracht daar tegenin dat ook de topvijfklassering een metafoor was, een beeld om de gewenste kwaliteitsverbetering op gang te brengen. ,,Misschien moeten we gewoon niet meer over de top vijf praten.”

Een weg terug is er volgens de Voogd echter niet. ,,De TU ontvangt jaarlijks negenhonderd miljoen gulden gemeenschapsgeld, in de Europese dimensie waanzinnig veel geld. Dat schept ook verplichtingen. We kunnen ons niet permitteren om net als RKC Waalwijk een plek in de middenmoot na te streven.”

Tijdens een studiedag van ondernemingsraad en studentenraad gisteren in Zoetermeer bleken de meningen over de ambities van de TU nog sterk uiteen te lopen. ‘Moet RKC Waalwijk wel naar de wereldtop willen?’, had de ondernemingsraad plagerig gevraagd in een memo naar aanleiding van de recente strategienota van het college. De raad doelde daarmee op de bescheiden plaats die de TU in verschillende ranglijsten inneemt % terwijl het college zowel in onderzoek als in onderzoek topkwaliteit wil gaan leveren.