Mobiel internetten

Als de wereld in een recessie geraakt, levert dat geen vertraging voor de invoering van mobiel internetten, meent het bedrijf Vodafone.In Japan zit de economie al tien jaar in het slop en toch heeft dat de komst van draadloos internetten niet tegengehouden, redeneert de topman van de Britse Vodafone Group.

/em> Vanaf halverwege volgend jaar wil Vodafone, in Nederland eigenaar van Libertel, video- en internet aan mobiele bellers aanbieden. De topman denkt niet dat een mogelijke economische recessie ervoor zal zorgen dat mensen niet geïnteresseerd zijn in dure mobiele diensten, aldus de Telegraaf.

,,Niemand weet wat er gaat gebeuren. Mobiele telefoons behoren niet tot de eerste levensbehoefte van mensen. Toch kan het zo zijn dat mensen tijdens een economische recessie liever stoppen met uit eten gaan dan geen nieuwe mobiele telefoon kopen waar je mee kan internetten”, reageert econoom dr. Carleen Maitland van de sectie informatie- en communicatietechnologie desgevraagd.

,,Ik was laatst op een economisch congres over mobiele telefonie waar iedereen alleen maar vragen stelde en niemand antwoorden kon geven. Toen zei iemand: ‘Als we die antwoorden wel hadden konden we veel geld verdienen’. Hoeveel mensen gebruik gaan maken van de nieuwe generatie mobiele telefonie, weet je pas als het op de markt komt. Wie had er ooit verwacht dat kinderen minder geld aan snoep zouden besteden om te kunnen sms’en?”

Bokswedstrijd

,,Ik vind het wel apart om te zien dat allerlei mensen die horen te weten wat ze doen, nerveus zijn. Dat kunnen ze alleen niet zeggen. Niet alleen de aandeelhouders houden hen nauwlettend in de gaten, mobieletelefoniegiganten moeten ook ferme uitspraken doen omdat de hele financiële wereld, ook de verstrekkers van leningen, hun optreden met een vergrootglas bekijkt na de enorme schulden die zijn ontstaan door het kopen van umts-licenties. Net als in een bokswedstrijd moet je juist als je met je knieën op de grond bent geslagen, zorgen dat je er nog sterk uitziet.”

,,De markt voor de huidige generatie mobiele telefoons raakt verzadigd, daar zijn de marges laag. Door de hoge schulden die afbetaald moeten worden, kunnen telefoonbedrijven de recessie niet uitzingen met de oude technologie. Sommige bedrijven hebben al met ambtenaren van nationale overheden of de EU gesproken om te proberen wat van hun geld voor de licenties terug te krijgen. Niemand verwacht echter dat dat zal gebeuren.”

Om het mobieletelofoniewereldje draaiende te houden, hebben bedrijven als Ericsson en Nokia mobiele telefoonbedrijven al leningen verschaft of geholpen bij het regelen van een lening om bij hun nieuwe apparatuur (switches en handsets) te kunnen kopen. Een recente uitspraak van betrokken overheidsinstanties die toezicht houden op de marktwerking biedt aanbieders van mobiele telefonie nog een lichtpuntje, weet Maitland. ,,Ze mogen hun netwerk delen, de overheid vindt dat er dan toch nog genoeg concurrentie overblijft.”

In Japan zit de economie al tien jaar in het slop en toch heeft dat de komst van draadloos internetten niet tegengehouden, redeneert de topman van de Britse Vodafone Group. Vanaf halverwege volgend jaar wil Vodafone, in Nederland eigenaar van Libertel, video- en internet aan mobiele bellers aanbieden. De topman denkt niet dat een mogelijke economische recessie ervoor zal zorgen dat mensen niet geïnteresseerd zijn in dure mobiele diensten, aldus de Telegraaf.

Bokswedstrijd