Mislukte onderwijsenquêtes via internet

Inschrijven voor tentamens, cijferlijsten opvragen en roosters downloaden: het kan tegenwoordig allemaal via de computer. Toch wordt de digitale versie van de course evaluation nieuwe stijl (Cens) bij industrieel ontwerpen vervangen door ‘old school’ pen en papier.

Wat vinden IO-studenten daarvan?

Suzanne van den Eshof, zesdejaars IO:

,,Ik vul de evaluatie op internet nooit in. De papieren evaluatie na het tentamen wel. Meestal ben ik binnen de gestelde tijd voor het tentamen klaar en heb ik er dus tijd voor over. Pas op dat moment kan ik zeggen of de uitleg tijdens de colleges voldoende was. Bij IO werd vijftig gulden reprokrediet verloot onder de invullers. Ik denk niet dat dat werkt, hoewel: als zo weinig studenten de evaluatie invullen, maak je wel meer kans om te winnen.”

Merijn van de Sandt, vierdejaars IO:

,,Of je nou op internet of papier de vragen beantwoordt: het zou helpen als je weet wat met de resultaten gebeurt, dan weet je tenminste waar je het voor doet. Ik zie wel eens flyers hangen in de gang, maar neem eigenlijk nooit de moeite om de evaluatie in te vullen. Een geval van laksheid, ja.”

Els Wagenaar, derdejaars IO:

,,Het is irritant om een evaluatieformulier bij je tentamen te krijgen. Je zit in die zaal om voor je tentamen te gaan en niet om extra papier te ontvangen. Wat dat betreft vind ik het invullen op internet handiger. Dan bestaat alleen de kans dat ik het vergeet, maar als ik écht ontevreden ben over een vak gebeurt dat niet en vul ik het absoluut in.”

Robert Gravemaker, zesdejaars IO:

,,Ik ga zeker niet naar die onderwijsevaluatie zoeken op internet. Het kwartaal ná het vak ben ik bovendien allang vergeten wat ik wil invullen. Het is zinniger om na afloop van het tentamen meteen je mening te geven, want dan zijn alle gedachten vers en kun je frustraties van je afschrijven. Na een computertoets zou het goed kunnen werken. Vooral als je niet kan uitloggen voordat je de evaluatie volledig hebt ingevuld.”

Inschrijven voor tentamens, cijferlijsten opvragen en roosters downloaden: het kan tegenwoordig allemaal via de computer. Toch wordt de digitale versie van de course evaluation nieuwe stijl (Cens) bij industrieel ontwerpen vervangen door ‘old school‘ pen en papier. Wat vinden IO-studenten daarvan?

Suzanne van den Eshof, zesdejaars IO:

Merijn van de Sandt, vierdejaars IO:

Els Wagenaar, derdejaars IO:

Robert Gravemaker, zesdejaars IO: