Minister overweegt studenten-trajectkaart

Minister Ritzen weet nog niet wat voor OV-kaart hij studenten na 1998 wil bieden. Maar één ding staat vast: aan het contract dat hij met de openbaar-vervoerbedrijven gaat sluiten, wil hij 500 miljoen gulden minder uitgeven dan nu.

br />
Ritzen heeft de OV-bedrijven offertes gevraagd over twee opties. De eerste is de voortzetting van de huidige kaart, met de keus tussen week- en weekendkaart. De tweede variant is een trajectkaart die studenten vrij reizen geeft tussen woon- en studieadres; op andere reizen kan die kaart als kortingskaart gelden.

Na 1998, als het lopende contract met de OV-kaart afloopt, wil Ritzen nog maar 400 miljoen gulden uitgeven; nu kost de kaart hem nog 900 miljoen. Een deel van die bezuiniging haalt hij binnen doordat middelbare scholieren ouder dan achttien jaar hun studiefinanciering – en dus hun OV-kaart – verliezen. Ook de verwachte terugloop van het aantal studenten levert hem geld op. Zo’n 360 miljoen moet opgebracht worden door wat Ritzen de ‘versobering’ van de OV-kaart noemt.

De openbaar-vervoerbedrijven hebben zelf twee weken geleden al aangegeven dat zij het liefst het huidige contract tot het jaar 2000 voortzetten. Daarna willen zij een chipkaart invoeren die studenten een beperkt aantal gratis kilometers geeft. (HOP/H.Ob.)