Onderwijs

Minder sponsorgeld voor studieverenigingen

Studieverenigingen hebben steeds meer moeite sponsorgeld te werven. Niet alleen de economie is de boosdoener, bedrijven zien ook steeds minder heil in algemene advertenties.

/strong>

,,De advertentie-inkomsten lopen bij ons tot twintig procent terug”, zegt Han de Kreij van Leeghwater, de studievereniging van werktuigbouwkunde. ,,Bedrijven die andere jaren vier advertenties in onze almanak zetten, willen er nu nog maar twee kwijt. Ook voor activiteiten als bedrijvenmarkten en de ‘Case Tour’ wordt de bijdrage van bedrijven kleiner.”

Ook de Mijnbouwkundige Vereeniging moet meer moeite doen. ,,Dit jaar wil Shell voor het eerst onze jaaralmanak niet meer sponsoren”, zegt president Stijn Flemming. ,,De oplossing is dat we gewoon meer bedrijven moeten aanschrijven, meer moeite doen. Als we niet genoeg geld krijgen komt de almanak bijvoorbeeld in zwart-wit uit. Ook hebben we vandaag een gesprek met Shell over hoe de sponsoring wel mogelijk is.”

Veel andere studieverenigingen noemen ‘de economie’ als reden voor het uitblijven van sponsorgeld, maar volgens campus-ambassador van Shell in Delft, Jan Deknatel, is dit bij zijn bedrijf niet het geval. ,,Onze winst wordt daar nu niet door beïnvloed. Die is juist gestegen. Mensen blijven toch wel benzine kopen.”

Sandra Lintel van Shell Recruitment in Den Haag zegt dat het bedrijf kritischer kijkt naar hoe ze haar sponsorgeld uitgeeft. ,,Je kunt je dan afvragen of je logootje in een almanak wel zoveel zin heeft”, zegt Lintel. ,,Zo’n jaaralmanak kijkt toch bijna niemand in, afgezien van het smoelenboek. Hij belandt zo in de boekenkast.”

Ze zegt dat er tot nu toe niet op het budget is gekort voor sponsoring van studieverenigingen. ,,Ik sluit niet uit dat dit in de toekomst gebeurt. Nu steken we al wel minder geld in algemene sponsoring. De uitgaven verschuiven de laatste jaren meer naar acties die doelgerichter en inhoudelijk zijn, zoals excursies naar Shell-locaties.”

Ze heeft ook kritiek op de acquisitie van studieverenigingen. Soms vragen ze gewoon teveel. ,,In plaats van een hele dure congreszaal huren kun je ook best iets soberders regelen.”

Tot nu toe kunnen de studieverenigingen de ‘broek nog wel ophouden’, volgens De Kreij van gezelschap Leeghwater. ,,Je moet gewoon meer achter bedrijven aanzitten.” Ook Neil Absil van wiskunde- en informaticastudievereniging Christiaan Huygens vindt dit. ,,Het is elk jaar een probleem om de almanak vol te krijgen. Dit jaar is dat probleem extra groot. Maar we hebben nog tot januari om sponsors te werven.”

Studieverenigingen hebben steeds meer moeite sponsorgeld te werven. Niet alleen de economie is de boosdoener, bedrijven zien ook steeds minder heil in algemene advertenties.

,,De advertentie-inkomsten lopen bij ons tot twintig procent terug”, zegt Han de Kreij van Leeghwater, de studievereniging van werktuigbouwkunde. ,,Bedrijven die andere jaren vier advertenties in onze almanak zetten, willen er nu nog maar twee kwijt. Ook voor activiteiten als bedrijvenmarkten en de ‘Case Tour’ wordt de bijdrage van bedrijven kleiner.”

Ook de Mijnbouwkundige Vereeniging moet meer moeite doen. ,,Dit jaar wil Shell voor het eerst onze jaaralmanak niet meer sponsoren”, zegt president Stijn Flemming. ,,De oplossing is dat we gewoon meer bedrijven moeten aanschrijven, meer moeite doen. Als we niet genoeg geld krijgen komt de almanak bijvoorbeeld in zwart-wit uit. Ook hebben we vandaag een gesprek met Shell over hoe de sponsoring wel mogelijk is.”

Veel andere studieverenigingen noemen ‘de economie’ als reden voor het uitblijven van sponsorgeld, maar volgens campus-ambassador van Shell in Delft, Jan Deknatel, is dit bij zijn bedrijf niet het geval. ,,Onze winst wordt daar nu niet door beïnvloed. Die is juist gestegen. Mensen blijven toch wel benzine kopen.”

Sandra Lintel van Shell Recruitment in Den Haag zegt dat het bedrijf kritischer kijkt naar hoe ze haar sponsorgeld uitgeeft. ,,Je kunt je dan afvragen of je logootje in een almanak wel zoveel zin heeft”, zegt Lintel. ,,Zo’n jaaralmanak kijkt toch bijna niemand in, afgezien van het smoelenboek. Hij belandt zo in de boekenkast.”

Ze zegt dat er tot nu toe niet op het budget is gekort voor sponsoring van studieverenigingen. ,,Ik sluit niet uit dat dit in de toekomst gebeurt. Nu steken we al wel minder geld in algemene sponsoring. De uitgaven verschuiven de laatste jaren meer naar acties die doelgerichter en inhoudelijk zijn, zoals excursies naar Shell-locaties.”

Ze heeft ook kritiek op de acquisitie van studieverenigingen. Soms vragen ze gewoon teveel. ,,In plaats van een hele dure congreszaal huren kun je ook best iets soberders regelen.”

Tot nu toe kunnen de studieverenigingen de ‘broek nog wel ophouden’, volgens De Kreij van gezelschap Leeghwater. ,,Je moet gewoon meer achter bedrijven aanzitten.” Ook Neil Absil van wiskunde- en informaticastudievereniging Christiaan Huygens vindt dit. ,,Het is elk jaar een probleem om de almanak vol te krijgen. Dit jaar is dat probleem extra groot. Maar we hebben nog tot januari om sponsors te werven.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.