Minder pijn dankzij snowboardprothese

Snowboardster Bibian Mentel verloor haar onderbeen als gevolg van botkanker. Ze ging met een prothese door met haar sport. Sander Minnoye wilde haar leven vergemakkelijken en studeerde deze week af op een speciaal voor haar ontworpen snowboardprothese.

Een snowboardtoernooi eindigt sinds Bibian Mentel (1972) in 2001 haar onderbeen verloor, met veel pijn. Haar stomp stoot tijdens het sporten telkens tegen de harde rand van haar prothese, waardoor hij helemaal dik wordt. Ze vertelt het opgewekt, nadat student industrieel ontwerpen en werktuigbouwkunde Sander Minnoye zijn tweede afstudeerpraatje van de dag heeft afgerond. Hij is met de afstudeercommissie naar een aparte kamer verdwenen. Tot het gezelschap terugkomt, kunnen de gasten zichzelf vermaken met filmpjes die laten zien hoe Minnoye het prototype van Mentels snowboardprothese in elkaar zet.

De snowboardster is enthousiast over de resultaten die ze met Minnoyes, speciaal voor haar ontworpen, prothese heeft geboekt. Tijdens en na de tests had ze geen pijnlijk opgezwollen stomp, en misschien nog wel beter: ze kan haar ‘tenen’ uitdrukken, zoals dat met ook kan met echte tenen. “Daardoor heb ik veel meer grip”, vertelt ze.

Minnoye heeft voor zijn publiek gedemonstreerd wat het verschil is tussen zijn prothese en een reguliere. Bij een normale prothese kan de voet alleen naar voren en naar achteren draaien; de voet van Minnoye’s prothese kan ook zijwaarts draaien. Bovendien kan Mentel, door haar knie naar binnen en naar buiten te bewegen, haar enkelhoek beïnvloeden. “Toen ik dat uittestte voelde het eerst niet heel anders dan met een gewone prothese”, vertelt ze. “Maar toen ik eenmaal doorhad hoe ik mijn knie kon bewegen, ging het veel beter. Ik was veel flexibeler. Daardoor stoot ik ook niet meer tegen de koker aan. Dat scheelt pijn.”

Mentel weet waarover zij praat, ze is een ervaren snowboardster. In 2002 zou ze meedoen aan de Olympische Winterspelen, maar door botkanker verloor ze haar been. Vier maanden na de amputatie stond ze toch weer op haar snowboard. Drie maanden daarna werd ze Nederlands kampioen snowboardcross.

Maar, snowboarden met een reguliere prothese heeft zo zijn beperkingen, zo liet Minnoye tijdens zijn presentatie zien. Gezonde sporters blijken volgens zijn onderzoek hun beide knieën evenveel te buigen, waardoor hun lichaamshouding optimaal is. Zij kunnen bochten maken door met hun lijf voor- of achterover naar de sneeuw te laten hangen. Snowboarders met een prothese, vermijden het om ruggelings een bocht te maken. Filmpjes illustreren dat hun voorste been minder gebogen is dan hun achterbeen en dat ze instabieler zijn als ze een bocht maken.

Maar niet als ze Minnoye’s op de menselijke voet en enkel geïnspireerde prothese zouden dragen. Dat blijkt uit de tests die hij met Bibian Mentel deed. De bewegingen die zij met de prothese maakte, leken veel meer op die van gezonde sporters dan op die van sporters met een gewone prothese.

Toch heeft Minnoye’s prototype nog één groot nadeel, vertelt hij. Hij is een halve kilo zwaarder dan een gewone prothese. Een ander gebruik van materialen kan dit oplossen. “Een gezonde snowboarder wil ook de lichtste schoenen. Vooral bij het springen is extra gewicht een nadeel.”

Bibian Mentel wil hoe dan ook door met testen. “We zijn nu alleen nog op binnenpistes in Nederland geweest. Ik ben benieuwd hoe de prothese het doet op andere ondergronden en met springen.”

Minnoye’s afstuderen, op het comfort van de prothese (bij industrieel ontwerpen en op de mobiliteit van de prothese (bij 3mE) komt op een gunstig tijdstip. Eind januari is Mentel voorrunner op de X Games voor extreme sporten. Tijdens de winterspelen van 2010 in Vancouver wordt het snowboarden met een prothese waarschijnlijk een demonstratiesport, waarna het vanaf de eerstvolgende Paralympische Spelen een vast onderdeel wordt van het programma.