Mijnbouw start cursus met Camborne en Helsinki

Technische Aardwetenschappen biedt nu ook een internationale cursus voor studenten grondstoffenverwerking. De TU deelt kosten en kennis met de TU’s van Helsinki en het Britse Camborne in een gezamenlijke cursus.

Een dergelijk lesprogramma voor grondstofwinning bestaat al sinds 1996.

Sinds 28 september volgen vier studenten, één Fin en drie Duitsers, colleges grondstoffenverwerking bij TA. Na de kerst bieden Camborne en Helsinki colleges aan. De cursus is vanaf dit jaar verplicht voor alle vierdejaars grondstoffenverwerking. Nu doet nog maar één Delftenaar mee, omdat de anderen de cursusvakken al gehaald hebben. Volgend jaar zijn dat er tussen de zes en acht.

De TU is de samenwerking aangegaan, omdat zij net als vergelijkbare onderwijsinstellingen in Europa te weinig studenten grondstofverwerking heeft. De TU coördineert zowel deze cursus als die van grondstoffenwinning. ,,Zo heeft het land dat qua natuurlijke grondstoffen het minst biedt, het meest te zeggen”, aldus ir. Hans de Ruiter, course director van het programma.

De TU deelt kosten en kennis met de TU’s van Helsinki en het Britse Camborne in een gezamenlijke cursus. Een dergelijk lesprogramma voor grondstofwinning bestaat al sinds 1996.