Metaalonderzoek krijgt ultramoderne microscoop

Het metaalonderzoek in Nederland krijgt een flinke impuls door de aankoop van een zeer geavanceerde elektronenmicroscoop. HeetDe microscoop staat sinds kort in Groningen.

Na Boston is Groningen de tweede universiteit ter wereld waar een ‘environmental scanning electron microscope’ van dit kaliber staat. ,,Dit is heel belangrijk voor het metaalonderzoek in Nederland”, zegt de Groningse technisch-fysicus prof.dr.J.Th.M. De Hosson over de nieuwe FEG-ESEM-XL30. Het apparaat van meer dan een miljoen gulden is betaald door het nieuwe technologische topinstituut NIMR (Netherlands Institute for Metals Research). Ook metaalwetenschappers uit Delft, Eindhoven en Twente kunnen ermee aan de slag.

Microscopen die werken volgens het esem-principe bestaan al langer. Maar tot nog toe hadden alleen biologen en medische wetenschappers er wat aan, omdat de resolutie veel te laag was. Doordat Philips een zogenoemd field emission gun (FEG) heeft toegevoegd, kan men met een esem nu veel kleinere details zien. (HOP/3TU/KV)

Heet

De microscoop staat sinds kort in Groningen. Metaaldeskundigen kunnen nu eindelijk processen bekijken bij temperaturen van vijftienhonderd graden Celsius. In het verleden kon het resultaat van warmtebehandelingen alleen na afloop onder de microscoop gelegd worden.