IN MEMORIAM

Anne Klaas van der Vegt1923-2002Na een korte, slopende ziekte is op 15 april overleden de polymeroloog en oud-hoogleraar aan de TU Delft prof.d

r.ir A.K. van der Vegt.

Anne Klaas van der Vegt werd in 1923 in Utrecht geboren. In 1941 werd hij ingeschreven aan de Utrechtse natuurkundefaculteit. Na de oorlog zette hij zijn studie voort aan de TU Delft. Van der Vegt ontving in 1950 het diploma van natuurkundig ingenieur. Nadien werkte hij bij de researchafdeling van het Vezelinstituut TNO in Delft.

Hij promoveerde in 1955 in Delft op een onderzoek naar het vervilten van wol. In 1959 kwam hij in dienst van het Koninklijke/Shell Plastics Laboratorium Delft, waar hij leider werd van het fundamenteel wetenschappelijk onderzoek. In de jaren zeventig werd dit laboratorium opgenomen in het Shell-laboratorium in Amsterdam.

In 1978 werd Van der Vegt uitgenodigd om in Delft aan studenten werktuigbouwkunde en industrieel ontwerpen college te geven over kunststoffen. In 1980 volgde zijn benoeming tot hoogleraar in de technologie van polymeren in de afdeling der Scheikundige Technologie. Hij wist veel mensen enthousiast te maken voor het onderzoek naar het mengen van polymeren, een hot item in die periode.

Naam heeft Van der Vegt ook gemaakt als auteur. Van zijn boeken zijn er twee bestsellers gebleken. De eerste is het welbekende ‘Plastics’, waarvan de eerste druk al is verschenen in 1966 en dat hij schreef met zijn Shell-collega dr. A.E.Schouten. De tweede is ‘Polymeren, van keten tot kunststof’ uit 1991. Veel studenten van de TU Delft, maar ook vele daarbuiten, hebben dit boek bestudeerd.

Kwamen Van der Vegts didactische kwaliteiten al tot uiting in vooral het laatstgenoemde boek, zijn vaardigheden in het doceren zelf zijn niet te overschatten: hij was een natuurtalent. Na zijn pensionering in 1988 ging hij gewoon door met geven van cursussen in allerlei verbanden. Er zijn in Nederland maar weinig polymerologen op hbo- of academisch niveau die niet op enigerlei wijze door Van der Vegt zijn onderricht.

Anne Klaas van der Vegt is 78 jaar geworden. Moge zijn vrouw en zijn kinderen de kracht gegeven worden dit grote verlies te dragen.

Dr.ir. K. te Nijenhuis is verbonden aan de sectie Polymer Materials en Polymer Engineering van de afdeling Technische Materiaalwetenschappen aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen van de TU Delft.

Anne Klaas van der Vegt

1923-2002

Na een korte, slopende ziekte is op 15 april overleden de polymeroloog en oud-hoogleraar aan de TU Delft prof.dr.ir A.K. van der Vegt.