Onderwijs

Meeste cijfers nu op tijd bekend

Nieuwe ontwerplaboratoria en een verdubbeling van het aantal promovendi: enkele van de Bouwkundeplannen als reactie op de onderwijsvisitatie.In april verscheen het officiële rapport over de onderwijsvisitatie van Bouwkundeopleidingen in Nederland.

Delft kreeg aardig wat kritiek. Zoals gebruikelijk reageert de opleiding binnen een half jaar op het rapport. Prof.ir. Hans Beunderman, decaan van de faculteit Bouwkunde, licht samen met onderwijsmanager drs. Bonne van Dam de plannen toe.

Volgens de decaan zat het programma, dat bestaat uit vijf modules van acht weken, overvol. ,,De curriculumherziening zal daarom, mede door de overgang naar de semesterindeling, meer inhouden dan een sneetje tussen de bachelor- en de masterfase”, aldus Beunderman.

De decaan nam de kritiek op de relatie tussen ontwerp, kennisontwikkeling en onderzoek ter harte. ,,Bouwkunde staat internationaal bekend als een sterke ontwerpersopleiding.” Volgens de commissie komt de kenniscomponent in het gedrang door het probleemgestuurd leren. De kennis wordt hierbij niet overgedragen in colleges, maar geïntegreerd in een casus. ,,In het nieuwe curriculum zijn de door de commissie gewenste academische reflectiemomenten opgenomen”, aldus Beunderman.

Daarnaast introduceert de faculteit zogeheten lijnprogramma’s, die dieper op de materie ingaan. ,,We streven ernaar het aantal promovendi te verdubbelen en willen ze beter begeleiden”, aldus de decaan.

Inmiddels is een belangrijk kritiekpunt – het laat bekend worden van de cijfers – aangepakt. Van Dam: ,,Bouwkunde had hierdoor een slechte naam. De vertraging zijn gevolg van het probleemgestuurd onderwijs-systeem, waarbij soms wel acht docenten betrokken zijn bij één cijfer. In september 1999 was bijvoorbeeld maar zo’n zestig procent van de cijfers op tijd bekend. Inmiddels is dat zo’n 98 procent.”

Om de kritiek op de toepassing van informatietechnologie (ict) in het onderwijs op te lossen, worden binnenkort CAD-laboratoria ingericht.

Niet overgenomen is de door de commissie voorgestelde nieuwbouw. ,,We zitten inderdaad muurvast in ons gebouw, maar nieuwbouw is geen optie. Dit gebouw heeft een piek- en dalbelasting. Als we dat beter regelen en we flexibeler met de ruimte kunnen omgaan, is nieuwbouw niet nodig”, meent de decaan. Hij pleit wel voor een ‘overloopruimte’ als tijdelijke huisvesting voor verdiepingen die worden gerenoveerd. Beunderman: ,,Op poten in de tuin ofzo, iets spannends.”

Nieuwe ontwerplaboratoria en een verdubbeling van het aantal promovendi: enkele van de Bouwkundeplannen als reactie op de onderwijsvisitatie.

In april verscheen het officiële rapport over de onderwijsvisitatie van Bouwkundeopleidingen in Nederland. Delft kreeg aardig wat kritiek. Zoals gebruikelijk reageert de opleiding binnen een half jaar op het rapport. Prof.ir. Hans Beunderman, decaan van de faculteit Bouwkunde, licht samen met onderwijsmanager drs. Bonne van Dam de plannen toe.

Volgens de decaan zat het programma, dat bestaat uit vijf modules van acht weken, overvol. ,,De curriculumherziening zal daarom, mede door de overgang naar de semesterindeling, meer inhouden dan een sneetje tussen de bachelor- en de masterfase”, aldus Beunderman.

De decaan nam de kritiek op de relatie tussen ontwerp, kennisontwikkeling en onderzoek ter harte. ,,Bouwkunde staat internationaal bekend als een sterke ontwerpersopleiding.” Volgens de commissie komt de kenniscomponent in het gedrang door het probleemgestuurd leren. De kennis wordt hierbij niet overgedragen in colleges, maar geïntegreerd in een casus. ,,In het nieuwe curriculum zijn de door de commissie gewenste academische reflectiemomenten opgenomen”, aldus Beunderman.

Daarnaast introduceert de faculteit zogeheten lijnprogramma’s, die dieper op de materie ingaan. ,,We streven ernaar het aantal promovendi te verdubbelen en willen ze beter begeleiden”, aldus de decaan.

Inmiddels is een belangrijk kritiekpunt – het laat bekend worden van de cijfers – aangepakt. Van Dam: ,,Bouwkunde had hierdoor een slechte naam. De vertraging zijn gevolg van het probleemgestuurd onderwijs-systeem, waarbij soms wel acht docenten betrokken zijn bij één cijfer. In september 1999 was bijvoorbeeld maar zo’n zestig procent van de cijfers op tijd bekend. Inmiddels is dat zo’n 98 procent.”

Om de kritiek op de toepassing van informatietechnologie (ict) in het onderwijs op te lossen, worden binnenkort CAD-laboratoria ingericht.

Niet overgenomen is de door de commissie voorgestelde nieuwbouw. ,,We zitten inderdaad muurvast in ons gebouw, maar nieuwbouw is geen optie. Dit gebouw heeft een piek- en dalbelasting. Als we dat beter regelen en we flexibeler met de ruimte kunnen omgaan, is nieuwbouw niet nodig”, meent de decaan. Hij pleit wel voor een ‘overloopruimte’ als tijdelijke huisvesting voor verdiepingen die worden gerenoveerd. Beunderman: ,,Op poten in de tuin ofzo, iets spannends.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.