‘Medewerker is dupe van mislukt overleg’

Het college van bestuur geeft te weinig informatie over de nieuwe collectieve ziektekostenverzekering, vinden de lokale bonden.

Voor de nieuwe wetgeving over de ziektekostenverzekering . met een voor iedereen verplicht basispakket en aanvullende verzekeringen naar keuze . kon elke medewerker via de TU Delft een ziektekostenverzekering afsluiten bij Ohra. Dat leverde een premiekorting op van zo’n tien procent.

Per 1 januari biedt de TU Delft een keuze: Ohra of Zilveren Kruis/Achmea. Wie wil uitzoeken bij welke ziektekostenverzekering de kwaliteitprijsverhouding het gunstigst uitpakt, dient te vergelijken. De bonden verwijten het college tekort te schieten bij het verstrekken van de daarvoor benodigde informatie.

“En dat terwijl medewerkers uiterlijk 1 maart hun keuze moeten maken”, zegt Floor Koornneef (Abvakabo), voorzitter van het Lokaal Overleg. De Abvakabo verspreidde deze week een scherp getoonzet pamflet over de ‘non-informatie over ziektekostenverzekeringen’. Koornneef: “Een verkeerde keuze kan funest zijn. Straks weer overstappen is namelijk niet voor iedereen mogelijk, omdat in 2007 geen acceptatieplicht meer geldt voor de zorgverzekeraars.” De informatie die afgelopen dinsdag via een nieuwsbrief onder alle medewerkers werd verspreid, noemt Koornneef onder de maat. “Over de omvang van de premiekortingen wordt bijvoorbeeld niets gezegd.”

“Stemmingmakerij”, zegt directeur personeel en organisatie Johan Hendriks “De bonden weten dat we niet meer informatie konden geven dan op dat moment beschikbaar was. Bij Ohra en Achmea is de hectiek op dit moment enorm groot.”

De irritatie bij de bonden heeft diepere oorzaken. Half december leek een definitieve overeenkomst tussen de VSNU en ziektekostenverzekeraar Zilveren Kruis/Achmea binnen handbereik. Alle medewerkers en studenten van de universiteiten zouden zich bij Zilveren Kruis/Achmea kunnen verzekeren, en de VSNU had flinke kortingen weten te bedingen.

Tot ontsteltenis van de landelijke bonden ketste deze overeenkomst op het laatste moment af. Zilveren Kruis/Achmea wilde een monopolie op het verzekeren van de arbeidsgerelateerde zorg . denk aan burn-out en ongelukken op het werk – en dat vonden de universiteiten niet acceptabel. Volgens de VSNU kwam deze eis als een duveltje uit een doosje, de zorgverzekeraar sprak dat tegen. De universiteiten gingen nu elk afzonderlijk met zorgverzekeraars contracten afsluiten. De bonden concludeerden: de VSNU heeft zitten slapen bij de onderhandelingen of een aantal colleges van universiteiten wilde nooit echt tot gezamenlijke afspraken met een ziektekostenverzekeraar komen.

“De medewerker is de dupe”, stelt Koornneef. “Als individuele universiteit haal je niet zo’n goede deal binnen als de VSNU. Vooral de kortingen op de aanvullende verzekeringen dreigen lager uit te vallen.”

“De TU Delft heeft juist een prima deal gesloten voor de medewerkers”, zegt Johan Hendriks. “De TU Delft heeft er nooit een geheim van gemaakt dat we ook met Ohra wilden doorgaan. Anders laat je een deel van de medewerkers in de kou staan. Achmea is vooral aantrekkelijk bij een groot eigen risico.” Hendriks erkent dat de premiekortingen nu lager uitvallen. “Maar zeker als je naar de basisverzekering kijkt hebben we het over kleine bedragen.”