Máxima praat in Delft met studenten over prestatiedruk

Koningin Máxima bezocht donderdag 14 oktober het Time Out Café in Theater de Veste. Ze sprak met studenten over stress, prestatiedruk en de coronacrisis.

"Nee zeggen is ook een vaardigheid", benadrukte koningin Máxima. (Foto's: ©MIND / Robin Utrecht)

Concentratieproblemen, slecht slapen, spanningen, hoofdpijn en opzien tegen morgen. Op de vraag wie tenminste twee van deze symptomen ervaart, steekt meer dan de helft van de studenten zijn hand op. Het is de opening van het eenmalige Time Out Café in het Delftse Theater de Veste, een interactieve voorstelling voor en door studenten over stress, prestatiedruk en studeren tijdens en na de coronacrisis.

De voorstelling is een initiatief van Stichting Time Out en Lieve Mark, een studentencollectief dat tijdens de coronacrisis onderzoek deed naar de impact van de coronamaatregelen op jongeren en de gevolgen voor hun welzijn.

Problemen uitvergroot
Vooral prestatiedruk blijkt een terugkerend thema deze avond. Want hoewel de voorstelling duidelijk de gevolgen van de pandemie op het welzijn van studenten toont (meer drank en drugs en leven via een beeldscherm) heeft de coronacrisis ook veel bestaande problemen uitvergroot. Daarover praten studenten na afloop van de voorstelling met leden van het Outbreak Management Team (onder wie Diederik Gommers), bestuurders in het hoger onderwijs en politici. Koningin Máxima sluit bij twee discussies aan.

Bij een gesprek over leven met en na het virus wil de koningin van de studenten weten hoe zij hun leven hebben opgepakt nadat het er anderhalf jaar heel anders uit zag. Welke lessen nemen ze mee en wat zouden ze anders doen bij een nieuwe crisis? “Tijdens de pandemie ervoer een grote groep studenten dat ook hun licht ineens op oranje kon springen”, vertelt een student. “De pandemie ontregelde alles en vergrootte bestaande problemen uit.”

‘Nee zeggen is ook een vaardigheid’

Dat het studentenleven ook zonder coronacrisis grote druk met zich meebrengt, daar zijn alle deelnemers het over eens. Het is niet alleen hard studeren, maar ook werken aan je cv en het gevoel het maximale uit je studententijd moeten halen.

Koningin Máxima noemt het herkenbaar, maar hamert erop om keuzes te maken. “Leer hoe je om moet gaan met stress en weet wanneer je moet stoppen.”
Op de vraag of de koningin deze signalen bij haar dochters ziet antwoordt ze ontkennend. “Ze zijn nog geen universitaire studenten, maar het te veel willen herken ik wel.”

Vice rector magnificus Rob Mudde, ook aanwezig bij het gesprek, merkt op dat jongeren in deze maatschappij altijd moeten. Hij begrijpt dat studenten die druk deels wijten aan fomo (fear of missing out), maar adviseert studenten om eens iets over te slaan. “Nee zeggen is ook een vaardigheid”, vult Máxima aan.

Tijdens het gesprek over mens worden in de prestatiemaatschappij.

Verademing
Met andere deelnemers discussieert de koningin over ‘mens worden in de prestatiemaatschappij’. Over de definitie van succes en de druk die jongeren zichzelf opleggen. Onder leiding van onder andere Job Vlak, voormalig voorzitter van de Delftse studentenraad, dragen deelnemers oplossingen aan om die druk te verlagen. Zo willen ze flexibeler onderwijs en meer aandacht voor het ontwikkelen van zogeheten soft skills zoals presenteren, creativiteit en stressbestendigheid.

‘Het is fijn te weten dat je niet de enige bent’

De Leidse studenten Maxim (geneeskunde) en Simon (geschiedenis) noemen het na afloop een verademing om op deze manier over studentenproblematiek te praten. “Het is fijn te weten dat je niet de enige bent die het tijdens de coronacrisis moeilijk heeft gehad”, vindt Simon.

Maxim vindt vooral de kloof tussen de oudere en jongere generatie opvallend. “Diederik Gommers vroeg ons waarom we niet meer inzetten op onze eigen kwaliteiten in plaats van constant te willen uitblinken. Dat heeft me aan het denken gezet.”

• Benieuwd naar de voorstelling? Kijk via de website van Time Out de voorstelling en een van de discussies terug.
  • Kijk voor meer informatie over Lieve Mark op Thuisbesmet.nl of Instagram.
  • Alle uitkomsten en conclusies van deze avond komen in een manifest en worden overhandigd aan demissionair premier Rutte.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl