Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Opinie

Max Havelaar

De facilitaire dienst biedt sinds enige tijd nieuwe koffie-automaten aan waarin Douwe Egberts en Van Nelle-koffie wordt geschonken. Ik vind dit triest, omdat de automaten eerst voorzien waren van koffie met het Max Havelaar-keurmerk, Hiervoor hebben zich indertijd veel mensen voor ingespannen, ook uit de toenmalige universiteitsraad.

br />
Veel universiteiten, gemeenten en ook de Tweede Kamer drinken deze Max Havelaar-koffie en dat is niet zomaar. Het keurmerk Max Havelaar wordt gevoerd door een twintigtal koffiebranders ten teken dat de producenten in de Derde Wereld een redelijke prijs voor deze koffie krijgen. Daarmee kunnen ze een fatsoenlijk bestaan opbouwen, met gezondheidszorg en scholing voor hun kinderen. Door de huidige lage wereldmarktprijs krijgen deze koffieboeren ongeveer driemaal zoveel dan bij levering aan een grootafnemer als Douwe Egberts.

De koffie met het keurmerk is in vrijwel alle Nederlandse supermarkten te koop en is ongeveer vijftig cent per pak duurder, dus 1 à 2 cent per kopje.

Waarom schenken zoveel instellingen deze koffie? Omdat het een praktisch voorbeeld is hoe met een kleine inspanning hulp direct terechtkomt bij degenen die dat verdienen. Als onderwijsinstelling vervullen wij een voorbeeldfunctie en door duidelijk voor keurmerkkoffie te kiezen, brengen wij een zaak als internationale samenwerking opnieuw onder de aandacht van onze studenten en medewerkers.

Vorig jaar ging er vanuit Nederland ruim zes miljoen gulden extra naar de koffieproducenten. Goed besteed geld en volledig ter plaatse ingezet. Een druppel op een gloeiende plaat, zeggen tegenstanders van dergelijke initiatieven, maar binnen onze ingenieurswereld is het bekend dat voldoende druppels wel effect hebben.

Het is teleurstellend dat een grote instelling als de onze zich blijkbaar liever laat leiden door de prijs (Douwe Egberts is goedkoper). Wij bieden buitenlandse studenten de kans een fraaie Masters-opleiding in Delft te voltooien, maar steunen geen initiatief om een aantal kinderen in dezelfde landen de kans te geven een schoolopleiding te volgen. Dit is niet erg consequent voor een universiteit die zich internationaal profileert.

Dr.ir. Sjoerd Dijkstra

OCP, Sectie Systeem- en Regeltechniek

De facilitaire dienst biedt sinds enige tijd nieuwe koffie-automaten aan waarin Douwe Egberts en Van Nelle-koffie wordt geschonken. Ik vind dit triest, omdat de automaten eerst voorzien waren van koffie met het Max Havelaar-keurmerk, Hiervoor hebben zich indertijd veel mensen voor ingespannen, ook uit de toenmalige universiteitsraad.

Veel universiteiten, gemeenten en ook de Tweede Kamer drinken deze Max Havelaar-koffie en dat is niet zomaar. Het keurmerk Max Havelaar wordt gevoerd door een twintigtal koffiebranders ten teken dat de producenten in de Derde Wereld een redelijke prijs voor deze koffie krijgen. Daarmee kunnen ze een fatsoenlijk bestaan opbouwen, met gezondheidszorg en scholing voor hun kinderen. Door de huidige lage wereldmarktprijs krijgen deze koffieboeren ongeveer driemaal zoveel dan bij levering aan een grootafnemer als Douwe Egberts.

De koffie met het keurmerk is in vrijwel alle Nederlandse supermarkten te koop en is ongeveer vijftig cent per pak duurder, dus 1 à 2 cent per kopje.

Waarom schenken zoveel instellingen deze koffie? Omdat het een praktisch voorbeeld is hoe met een kleine inspanning hulp direct terechtkomt bij degenen die dat verdienen. Als onderwijsinstelling vervullen wij een voorbeeldfunctie en door duidelijk voor keurmerkkoffie te kiezen, brengen wij een zaak als internationale samenwerking opnieuw onder de aandacht van onze studenten en medewerkers.

Vorig jaar ging er vanuit Nederland ruim zes miljoen gulden extra naar de koffieproducenten. Goed besteed geld en volledig ter plaatse ingezet. Een druppel op een gloeiende plaat, zeggen tegenstanders van dergelijke initiatieven, maar binnen onze ingenieurswereld is het bekend dat voldoende druppels wel effect hebben.

Het is teleurstellend dat een grote instelling als de onze zich blijkbaar liever laat leiden door de prijs (Douwe Egberts is goedkoper). Wij bieden buitenlandse studenten de kans een fraaie Masters-opleiding in Delft te voltooien, maar steunen geen initiatief om een aantal kinderen in dezelfde landen de kans te geven een schoolopleiding te volgen. Dit is niet erg consequent voor een universiteit die zich internationaal profileert.

Dr.ir. Sjoerd Dijkstra

OCP, Sectie Systeem- en Regeltechniek

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.