Kort

Master wetenschapscommunicatie stopt

De master wetenschapscommunicatie stopt definitief. Vanaf aankomend studiejaar kunnen zich geen nieuwe studenten meer inschrijven. De opleiding zou niet binnen het onderwijsportfolio van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) passen, zei decaan Paulien Herder eerder.

TNW onderzocht of de master, met de tracknaam communication design for innovation, bij een andere faculteit kon aansluiten. Herder benaderde hiervoor de decanen van de faculteiten Techniek, Bestuur en Management (TBM), Industrieel Ontwerpen (IO) en Bouwkunde (BK). Zij zagen af van overname, laat Herder per mail weten aan Delta.

Huidige masterstudenten kunnen de opleiding volgens TU-regelgeving afmaken. Daarvoor krijgen zij één jaar langer de tijd dan de duur van de mastervariant die de studenten volgen (1, 2 of 3 jaar). Dat betekent dat de laatste studenten tot september 2026 de tijd hebben om hun masterprogramma af te ronden.

In 2026 krijgt de overkoepelende opleiding science education and communication, waar de master wetenschapscommunicatie onder valt, een nieuwe naam: MSc educatie in de bètatechnische wetenschappen.

Wat er met het personeel van het masterprogramma gebeurt, is niet bekend. Decaan Herder wil daar geen publieke uitspraken over doen. (RvdW)

Wetenschapsredacteur Rob van der Wal

K.S.vanderWal@tudelft.nl