Massaal naar Londen in een zeppelin

Sinds eind september een haalbaarheidsstudie over luchtschepen verscheen, zag ir. Arjan van Timmeren horden journalisten aan zich voorbijtrekken. ,,Ik heb nu ongeveer tweehonderd publicaties in mijn knipselmap. En dan te bedenken dat ik eigenlijk geen zeppelindeskundige ben”, verzucht Van Timmeren, die zich bij de faculteit Bouwkunde bezighoudt met onderzoek naar duurzame ontwikkeling.

In de veel aangehaalde studie van adviesbureau Peeters, Bouwkunde en NEA Transportonderzoek en Opleiding, worden de kosten, milieubelasting en capaciteit van een aantal vervoersvormen naast elkaar gezet. De zeppelin blijkt een overall vergelijking goed te doorstaan: voor de totale milieukosten scoort alleen de Intercity-trein iets beter.

,,Het uitgangspunt was ook dat de belasting gelijk moet zijn aan die van de IC-trein, de tot nu toe milieuvriendelijkste vorm van gemotoriseerd transport”, licht Van Timmeren toe. ,,De snelheid van de voorbeeldluchtschepen in de studie is daarom bewust beperkt tot maximaal 185 kilometer per uur. Maar hoe groter het luchtschip, hoe sneller hij mag want de belasting per passagier per kilometer is dan natuurlijk gunstiger. En per geïnvesteerde gulden biedt een zeppelin tien keer zoveel capaciteit als de HSL.”

Van Timmeren wil overigens niet het beeld scheppen dat hij een rabiate milieuactivist is. ,,Ik heb niets tegen vliegtuigen, behalve op de korte afstand. Zo’n route als Amsterdam-Parijs is natuurlijk onzin. De grondgebonden activiteiten nemen in dat geval een groot deel van de totale reistijd in beslag. Een luchtschip kan dan qua reistijd zeker concurreren.”
Lelystad

De resultaten van het onderzoek hebben investeerders kennelijk overtuigd van de levensvatbaarheid van het luchtschip. Begin november is de financiering voor de bouw rondgekomen, en onderhandelingen over een eventuele samenwerking tussen de faculteit L&R en zeppelinbouwer Rigid Airship Design in Lelystad zijn in een ver gevorderd stadium.

,,De eisen die aan een luchtschip worden gesteld doen zeker niet onder voor die van een Boeing 747”, weet Ian Alexander van Rigid Airship. ,,De faculteit L&R heeft ons aangeboden te helpen bij die aspecten van het project waarvoor ze de specifieke expertise in huis hebben.”

Ir. Adriaan Beukers van de afdeling composieten van L&R heeft goede hoop voor de samenwerking. ,,We zullen een offerteuitbrengen en zien of die geaccepteerd wordt. Maar wij denken dat we de enige zijn die het kunnen”, meent hij. ,,En Rigid Airship moet sowieso met een specificatie komen. Het bedrijf heeft de marktkansen en gewenste prestaties van een luchtschip laten onderzoeken. Als blijkt dat die eisen niet irreëel zijn dan zullen we kijken welk concept, welke materialen en welke productiemethoden we gaan toepassen.”

Toeval of niet: de composietengroep van L&R gaat een dependance in Lelystad opzetten. Beukers: ,,Dat sluit natuurlijk prachtig aan bij deze ontwikkeling. Maar voor dit project werkelijk van start gaat, zitten we wel in februari of maart. Maar wacht maar af: Lelystad gaat nog een belangrijke rol spelen. En niet alleen voor luchtschepen.”

Van Timmeren, die in 1991 afstudeerde op een duurzame luchthaven voor zeppelins, denkt dat het luchtschip op termijn onvermijdbaar wordt voor massavervoer door de lucht. ,,Of dit nu een pilotproject wordt of niet, een doorstart zit er zeker in. Over 38 jaar zijn de fossiele brandstoffen gewoon op. De luchtvaart-industrie zal zich dus moeten doorontwikkelen naar duurzaamheid. En een luchtschip is vanaf 140 passagiers al rendabel. Die zeppelin, die komt er.”

Ralph Oei

In een versnelde maatschappij wekt een pleidooi voor traagheid vooral onbegrip. Toch lijkt het bedaarde en statige luchtschip uit de as te herrijzen als een duurzaam alternatief voor auto en vliegtuig. De marktkansen zijn aanwezig en de faculteit Lucht- en Ruimtevaarttechniek is in de race voor de ontwikkeling. ,,Ik kan je nu al vertellen: de zeppelin komt er.”

Lelystad

Ralph Oei