Kort

Marsbewoners gaan ondergronds

De eerste Marsbewoners zullen ondergronds wonen. Dit is althans de gedachte achter het Mars habitat project Rhizome. Woensdag 1 juni vond de afsluiting van het project plaats waarbij studenten hun ideeën presenteerden.

Ondergronds bouwen is een logische keuze, vindt dr. Henriette Bier (faculteit Bouwkunde). Ondergrondse verblijven bieden bescherming tegen kosmische straling en thermische isolatie. Lege lavatunnels dienen als startpunt. Constructies worden gemaakt door een 3D-printer met cement en zand van de Marsbodem. De geprinte structuren zijn geoptimaliseerde poreuze structuren die maximaal bijdragen aan de isolatie. De benodigde energie komt uit een combinatie van vliegerturbines en zonnepanelen.

Bekijk de video voor een snelle indruk. (Lees verder onder de afbeelding)

In dit project werkte de TU Delft samen met Vertico (concrete 3D printing) en de Europese ruimtevaartorganisatie ESA.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl