Margriet Eshuijs begrijpt het wel

Muziek: Nederlandstalige cabaretesque popliedjes… maar dan andersInvloeden: onder meer Doe MaarHoogtepunt: het feit dat ze bestaanStones of Beatles: allebeiDiscografie: komt nogEerstvolgende optredens: 5 maart, Boerderij in Zoetermeer; 20 maart IO-festivalEr zijn veel echte hobbybandjes.

Voor Lief is het levende bewijs dat popmuziek niet altijd simpel hoeft te zijn. Al werden ze tijdens hun televisie-debuut bij ‘Student Talent’ niet helemaal begrepen. Zanger/gitarist Thomas Maas: ,,Alleen Margriet Eshuijs was positief, maar zij was de enige in de jury die uit de muziekwereld kwam.”

In meerdere opzichten wijkt Voor Lief af van de standaard-band, wat dat ook moge zijn. De manier waarop ze bijelkaar zijn gekomen is nogal vreemd. Maas had zijn zelfgeschreven nummers opgenomen met een groepje muzikanten ander de naam ‘Dagjesmensen’. Met het tapeje van die opnames is hij gaan ‘leuren’. En via-via is hij toen terecht gekomen bij Jeroen van Bovenkamp (gitaar), Manuel Kuster (drums) en Christian ten Hoope (bas en zang). Later is daar nog Alex Jager (toetsen en zang) bijgekomen. Inmiddels zijn ze wel een vriendengroep geworden.

Eind 1996 speelden de twee bouko’s, één IO-er, Civieler en L&R-student voor het eerst samenspeelden. Pas in februari werd er besloten om zich voortaan te concentreren op de Nederlandstalige muziek. Maas: ,,We houden altijd Valentijnsdag aan als de dag waarop het voor Voor Lief is begonnen.”

Maas besteedt veel aandacht aan het schrijven van de teksten. ,,De tekst moet de muziek en de sfeer ondersteunen”, vindt Jager. ,,Dat geldt dus niet alleen voor het couplet en het refrein maar ook voor de breaks.” Alles moet perfect zijn. Het gebeurt dan ook weleens dat een nummer nog veranderd als het al een paar keer live gespeeld is.

Om de sfeer nog een extra impuls te geven wordt er in de oefenruimte geëxperimenteerd met cabaret. Voor het drumstel ligt een rode loper. Ieder bandlid heeft een rol die bij zijn karakter past en die hij op het podium ‘uitdiept’. Zo staat Maas voor de Lach en Jager voor de Mystiek binnen de groep. Het is de bedoeling dat de ‘act’ tijdens het IO-festival gepresenteerd wordt aan het publiek.

Koninginnedag zal voor Voor Lief ook een bijzondere dag worden, want dan staan zij in Voorthuizen in het voorprogramma van de band Pater Moeskroen. Het feit dat dit een echte feestband is, zien de heren niet als een probleem. Maas: ,,Het is een kans voor ons om aan een groot publiek onze kunsten te vertonen. Wordt het niks, dan weten we dat voor de volgende keer.”

Muziek: Nederlandstalige cabaretesque popliedjes… maar dan anders

Invloeden: onder meer Doe Maar

Hoogtepunt: het feit dat ze bestaan

Stones of Beatles: allebei

Discografie: komt nog

Eerstvolgende optredens: 5 maart, Boerderij in Zoetermeer; 20 maart IO-festival

Er zijn veel echte hobbybandjes. Ze oefenen maximaal een keer in de week en zijn al blij met een optredentje voor een paar vrienden en vriendinnen. ‘Voor Lief’ is zeker niet zo’n band. De bandleden nemen de band erg serieus en zijn bereid ‘ervoor te gaan’. Om voldoende tijd voor zijn hobby als ‘liedjesschrijver’ over te hebben, wil Thomas Maas na zijn afstuderen parttime gaan werken.