Mandjes

Terwijl sommigen zich richten op het binnenhalen van zoveel mogelijk ‘eigen’ eieren, hanteren anderen een koekoeksstrategie. Ze droppen hun eieren in het mandje van de tegenstander (per ei een punt aftrek).

De eierrapers zijn er in alle soorten en maten. Maar een versnelde Darwinistische selectie schift de meest exotische er snel uit. Een constructie met schoepenrad en opvangbak blijkt favoriet: drie teams van de laatste acht passen dit systeem toe.

Zoals echte IO’ers betaamt, heeft ieder team zijn eigen naam, thema en kledingcode afgesproken. Zo is er een team @tech (spreek uit: attack), een stel Meccano Maniacs, een kudde Moeflons en een team Snok.

Als de twee finalisten Roeg en Snok hun apparaat hebben opgesteld op het startveld van vijftig bij vijftig centimeter, klinkt het startsein. Met nog twintig seconden op de klok ziet het er slecht uit voor Team Roeg. Terwijl tegenstander Snok al een paar keer eieren heeft gelost, blijft het eigen bakje hangen. Maar vlak voor het eindsein slaagt de stuurman er alsnog in om de zes eieren uit het bakje in de mand te deponeren.

Prof.ir. Paul de Ruwe reikt de prijzen uit en roemt de kwaliteit van de bedachte machinerieën. Wanneer hij de ‘runner up winners‘ bekend maakt (team Roeg) gaat gejuich door de provisorische arena: de Snokkers hebben gewonnen. In ruil voor de symbolische hoofdprijs (Knex Konstructors Set no. 32052) schenkt het team zijn ‘snokdas’ aan De Ruwe. Nu nog kijken of de prof de das ook draagt als hij zijn college Vervaardigen 2 geeft.

Vijfentwintig eieren op elfenhalve vierkante meter speelveld. Daar draaide het afgelopen weekeinde om tijdens de zevende IO Techniek Workshop. Tachtig studenten industrieel ontwerpen bouwden in drie dagen aan zestien ’tuigen’. Met de bouwsels van meccano, karton, motortjes en een pneumatische cilinder moesten de teams zoveel mogelijk eieren in een eigen mandje zien te krijgen. Twee teams streden telkens in een knock-out wedstrijd.