Campus

Loungen in de auto

IO-student Doeke de Walle kreeg vorige week donderdag een voorproefje van het snelle leven van een succesvol topontwerper. ’s Ochtends werd hij ingevlogen vanuit Turijn om in de AutoRai de eerste prijs in ontvangst te nemen van de wedstrijd ‘Ontwerp de auto van 2015’, zondag vloog hij alweer terug naar zijn stageplek in Turijn.

/strong>

Wat doe je in Turijn?

,,Ik loop stage bij ontwerpstudio Pininfarina. Het is wel grappig, de prijs die ik heb gewonnen is een reis voor twee personen naar ItalDesign, de studio van auto-ontwerper Giorgetto Giugiaro% in Turijn – een paar honderd meter van mijn huidige stageplek. Ik heb één retourtje gebruikt om naar de prijsuitreiking in Amsterdam te komen. Van het andere retourtje kan mijn vriendin een keer naar Turijn komen.”

Waarom heb je meegedaan aan de ontwerpwedstrijd?

,,Voornamelijk omdat de jury heel goed was. Er zaten een aantal beroemde auto-ontwerpers in de jury, zoals Fabrizio Giugiaro. Inderdaad, de zoon van. Ook zat er een docente van IO in. Deelnemen leek me een goede kans om te kijken waar ik sta als IO-student. Omdat ik al wist dat ik bij Pininfarina stage ging lopen, was het ook fijn om nog een autoproject te doen. Goed voor mijn portfolio.”

Wat waren de eisen voor de wedstrijd?

,,De opdracht was: ontwerp een auto voor het jaar 2015. Het ging om het concept; een voertuig in de context van de toekomst. Het ontwerp moest realistisch zijn. Dus je mocht geen mooie dingen verzinnen die niet passen in het toekomstbeeld. In technische zin hoefde je niet veel uit te werken, behalve zeggen hoe de auto wordt aangedreven en de veiligheidsvoorzieningen toelichten.”

Vertel eens wat over je concept.

,,Ik ben er vanuit gegaan dat drie dingen de auto-ontwikkeling de komende jaren zullen beïnvloeden. Dat zijn de fuel cell, drive by wire en guided driving. Op den duur gaat de verbrandingsmotor verdwijnen, in 2015 rijden de eerste fuel cell aangedreven auto’s rond. Via deze aandrijving heb je niet één maar vier motoren: een per wiel. Hierdoor komt de ruimte waar de motor altijd zat, beschikbaar voor het interieur. Het drive-by-wire-systeem vervangt de mechanische stuurkolom. Elektronica registreert de stuurbewegingen van de bestuurder en simuleert weerstand in het stuur bij het draaien van bochten, net als in een vliegtuig. Het stuur zal meer op een interface lijken, met een scherm waarop alle meters worden weergegeven. Ook dat scheelt in de interieurruimte. De derde innovatie, geleid rijden, is ook een duidelijkeontwikkeling voor de toekomst. Grotere autofabrieken doen er nu al proeven mee. Je stelt een bestemming in en via een constante verkeersstroom kom je er.”

Waarom heb jij gewonnen?

,,Bij auto-ontwerpen ligt de focus meestal op het exterieur. Vaak wordt niet nagedacht over hoe je de ruimte in de auto beleeft of hoe je je tijd in de auto spendeert. Ik heb mij juist geconcentreerd op het interieur; wat de gevolgen van die nieuwe technieken zijn voor de mens en het gebruik van de auto. Als je in guided mode rijdt, kun je bijvoorbeeld andere dingen doen.”

Wat voor andere dingen?

,,Als je niet zelf hoeft te rijden, kun je het stuur wegklappen onder het dashboard. Dat wordt een soort bureau waar je even wat werk kan doen, of op je laptop kunt werken. Maar je kunt ook achterin gaan zitten of de voorstoelen omdraaien. De auto wordt een soort verlengstuk van je normale leefomgeving. Daarom wilde ik het interieur de feel geven van je huis. De objecten en materialen waar je je thuis mee omringt en waar je je prettig bij voelt, komen terug in het interieur van je auto. Normaal gesproken zit de motor in de voorkant van de auto. In mijn ontwerp zit daar een klep waarin je spullen van thuis makkelijk kunt meenemen in je auto. Je schuift de spullen van buiten af in de lade, die je ook van binnen kunt openen. Het is eigenlijk de fysieke link tussen huis en auto; een soort doorgeefluik tussen de twee.”

Jouw auto kan geleid rijden, maar ook ‘los’. Dus ook de veiligheid is belangrijk.

,,Dat is de reden dat ik de bagageruimte, die meestal achterin de wagen zit, naar voren heb geplaatst. Terwijl ik makkelijk de bestuurder helemaal naar voren had kunnen plaatsen. Dat heeft een psychologische reden: mensen hebben afstand tot de weg nodig om zich veilig te voelen. Overigens zitten er ook airbags en andere veiligheidsvoorzieningen in de auto.”

Heb je bij het ontwerpen laten inspireren door een bepaald model auto? De nieuwe Megane heeft net zo’n rechte achterkant als jouw ontwerp.

,,Wat vormgeving betreft zijn er misschien vergelijkingen te trekken. Ik houd zelf van heldere, leesbare volumes en lijnen en dat zie je heel sterk bij Renault. Maar ik heb me niet direct door die voertuigen laten inspireren. Ik heb een hoge, grote auto ontworpen omdat ik uitgegaan ben van de nieuwe luxe: vrije tijd. De auto moet daarom veel interieurruimte hebben. Door zijn grootte is het een minder praktische stadsauto. Maar in mijn visie op de toekomst zijn de centra van Europese steden merendeels afgesloten voor auto’s. Openbaar vervoer regelt transport van parkeerplaatsen buiten de stad, naar het centrum.”

Sluit dit ontwerp aan bij je stage?

,,Ik ontwerp bij Pininfarina ook andere transportmiddelen, zoals een trein, een boot en een motorjacht. Momenteel ben ik wel met een autoproject bezig. Dat is een stuk minder futuristisch dan dit.”

Hoe ben je binnengekomen bij Pininfarina?

,,Een jaar geleden was ik op studiereis in Turijn en ik kreeg de kans om wat van mijn werk te laten zien. Ik heb laten blijken dat ik daar graag stage wilde lopen. Bij Pininfarina werkt nog een jongen die IO heeft gedaan aan de TU Delft. Dat is redelijk uitzonderlijk, er zitten niet veel mensen met een technische achtergrond. Bij zo’n ontwerpstudio werken meestal mensen die aan een kunstacademie hebben gestudeerd. Die hebben een minder technische aanpak. Wat ik doe, is een goede aanvulling op wat zij doen. Ik ben gevraagd vanwege mijn technische achtergrond en mijn algemenere industrieel ontwerpopleiding. ”

Zochten ze die combinatie van creativiteit en techniek?

,,Ja, die missen ze een beetje. De autowereld is een heel specifiek wereldje, je hebt er zelfs aparte opleidingen voor. En een trein ontwerpen vereist een meer algemene technische aanpak, je moet meer nadenken over indeling en gebruik. Met deze stage probeer ik zoveel mogelijk mee te pakken wat ik gemist heb in mijn technische opleiding. Dingen als vormgeving en verhoudingen van volumes. De irrationele kant van het ontwerpen wordt in Delft minder behandeld.”

Waarom ben je ooit IO gaan doen?

,,Ik was altijd heel veel aan het tekenen en schilderen, heb een soort creatiedrang. Dan zoek je een studie met een creatieve kant. En ik wilde graag naar een technische universiteit. Ik koos voor de meer technische kant van ontwerpen, omdat ik het idee heb dat ik als ontwerper daar meer mee kan. Die technische basis is een ontwerperstool en dat wilde ik ook leren.”

Nu je deze prijs hebt gewonnen, staan de ontwerpstudio’s voor je in de rij?

,,Nou… dat niet zozeer. Er worden veel studio’s geopend, dus ik heb het idee dat ik wel kans maak. Er is wel een soort verzadiging van auto-ontwerpers omdat er overal in de wereld opleidingen zijn bijgekomen. Dat heeft negatieve gevolgen voor de kwaliteit.”

Wat heb je met auto’s?

Ik ben niet van kleins af aan een autogek, maar ik vind het interessante producten. Het zijn objecten die veel over mensen zeggen. Ze hebben een bepaalde X-factor die niet verklaarbaar is. Wat maakt een auto begeerlijk, waardoor voel je je aangetrokken tot een auto?”

Wat is jouw ideale auto?

,,Mmm… deze? (wijst op ontwerp). Moeilijke vraag. Wat ik nu de beste auto vind is de Audi A2, omdat het een vrij compacte auto is en vrij hoog. Je krijgt veel leefruimte voor het formaat auto. Ik wil niet het idee hebben dat ik me in een auto moet wringen en me opgesloten voel. Ik wil makkelijk kunnen instappen, redelijk wat kunnen meenemen en een niet al te logge auto hebben voor in de stad. Ik vind de verhoudingen en vormgeving van de Audi zeer geslaagd.”

En waar rijd je zelf in?

,,Ik rijd in een Peugeot 306. Die is ook ontworpen door de studio Pininfarina.”

Wil je later auto’s ontwerpen?

,,Niet per se. De manier van ontwerpen in de auto-industrie vind ik heel interessant en uitdagend. Een auto is een product met een heel hoge emotionele én functionele waarde, ook moet hij presteren. Het heeft zo veel te maken met mensen en hoe ze ermee omgaan. Je stapt ín het product, je raakt het niet alleen aan. Eigenlijk heeft het alle aspecten van productontwerpen in zich. Wat ik ga doen na mijn studie hangt onder andere af van mijn afstudeerrichting. Het maakt me ook niet zoveel uit in welke sector ik beland, als het maar op een interessante plek is. Het heerlijke aan mijn stage is dat ik steeds met verschillende producten bezig ben. Het kan best zijn dat ik juist niet voor de auto-industrie kies, omdat ik dat te beperkt vind.”

Wie is…

Doeke de Walle (24) is zevendejaars student industrieel ontwerpen, richting productontwikkeling. Hij loopt momenteel stage bij het Italiaanse Pininfarina Ricerca e Sviloppo, een beroemd designhuis in Turijn. Met zijn ontwerp ‘Carte Blanche’ won hij de eerste prijs in de wedstrijd ‘Ontwerp de auto van 2015’, uitgeschreven door dagblad De Telegraaf ter gelegenheid van de AutoRai. De winnende ontwerpen zijn te zien op de autotentoonstelling die nog duurt tot 16 februari.

www.show-info.nl/autorai2003/N/home/default . .

IO-student Doeke de Walle kreeg vorige week donderdag een voorproefje van het snelle leven van een succesvol topontwerper. ’s Ochtends werd hij ingevlogen vanuit Turijn om in de AutoRai de eerste prijs in ontvangst te nemen van de wedstrijd ‘Ontwerp de auto van 2015’, zondag vloog hij alweer terug naar zijn stageplek in Turijn.

Wat doe je in Turijn?

,,Ik loop stage bij ontwerpstudio Pininfarina. Het is wel grappig, de prijs die ik heb gewonnen is een reis voor twee personen naar ItalDesign, de studio van auto-ontwerper Giorgetto Giugiaro% in Turijn – een paar honderd meter van mijn huidige stageplek. Ik heb één retourtje gebruikt om naar de prijsuitreiking in Amsterdam te komen. Van het andere retourtje kan mijn vriendin een keer naar Turijn komen.”

Waarom heb je meegedaan aan de ontwerpwedstrijd?

,,Voornamelijk omdat de jury heel goed was. Er zaten een aantal beroemde auto-ontwerpers in de jury, zoals Fabrizio Giugiaro. Inderdaad, de zoon van. Ook zat er een docente van IO in. Deelnemen leek me een goede kans om te kijken waar ik sta als IO-student. Omdat ik al wist dat ik bij Pininfarina stage ging lopen, was het ook fijn om nog een autoproject te doen. Goed voor mijn portfolio.”

Wat waren de eisen voor de wedstrijd?

,,De opdracht was: ontwerp een auto voor het jaar 2015. Het ging om het concept; een voertuig in de context van de toekomst. Het ontwerp moest realistisch zijn. Dus je mocht geen mooie dingen verzinnen die niet passen in het toekomstbeeld. In technische zin hoefde je niet veel uit te werken, behalve zeggen hoe de auto wordt aangedreven en de veiligheidsvoorzieningen toelichten.”

Vertel eens wat over je concept.

,,Ik ben er vanuit gegaan dat drie dingen de auto-ontwikkeling de komende jaren zullen beïnvloeden. Dat zijn de fuel cell, drive by wire en guided driving. Op den duur gaat de verbrandingsmotor verdwijnen, in 2015 rijden de eerste fuel cell aangedreven auto’s rond. Via deze aandrijving heb je niet één maar vier motoren: een per wiel. Hierdoor komt de ruimte waar de motor altijd zat, beschikbaar voor het interieur. Het drive-by-wire-systeem vervangt de mechanische stuurkolom. Elektronica registreert de stuurbewegingen van de bestuurder en simuleert weerstand in het stuur bij het draaien van bochten, net als in een vliegtuig. Het stuur zal meer op een interface lijken, met een scherm waarop alle meters worden weergegeven. Ook dat scheelt in de interieurruimte. De derde innovatie, geleid rijden, is ook een duidelijkeontwikkeling voor de toekomst. Grotere autofabrieken doen er nu al proeven mee. Je stelt een bestemming in en via een constante verkeersstroom kom je er.”

Waarom heb jij gewonnen?

,,Bij auto-ontwerpen ligt de focus meestal op het exterieur. Vaak wordt niet nagedacht over hoe je de ruimte in de auto beleeft of hoe je je tijd in de auto spendeert. Ik heb mij juist geconcentreerd op het interieur; wat de gevolgen van die nieuwe technieken zijn voor de mens en het gebruik van de auto. Als je in guided mode rijdt, kun je bijvoorbeeld andere dingen doen.”

Wat voor andere dingen?

,,Als je niet zelf hoeft te rijden, kun je het stuur wegklappen onder het dashboard. Dat wordt een soort bureau waar je even wat werk kan doen, of op je laptop kunt werken. Maar je kunt ook achterin gaan zitten of de voorstoelen omdraaien. De auto wordt een soort verlengstuk van je normale leefomgeving. Daarom wilde ik het interieur de feel geven van je huis. De objecten en materialen waar je je thuis mee omringt en waar je je prettig bij voelt, komen terug in het interieur van je auto. Normaal gesproken zit de motor in de voorkant van de auto. In mijn ontwerp zit daar een klep waarin je spullen van thuis makkelijk kunt meenemen in je auto. Je schuift de spullen van buiten af in de lade, die je ook van binnen kunt openen. Het is eigenlijk de fysieke link tussen huis en auto; een soort doorgeefluik tussen de twee.”

Jouw auto kan geleid rijden, maar ook ‘los’. Dus ook de veiligheid is belangrijk.

,,Dat is de reden dat ik de bagageruimte, die meestal achterin de wagen zit, naar voren heb geplaatst. Terwijl ik makkelijk de bestuurder helemaal naar voren had kunnen plaatsen. Dat heeft een psychologische reden: mensen hebben afstand tot de weg nodig om zich veilig te voelen. Overigens zitten er ook airbags en andere veiligheidsvoorzieningen in de auto.”

Heb je bij het ontwerpen laten inspireren door een bepaald model auto? De nieuwe Megane heeft net zo’n rechte achterkant als jouw ontwerp.

,,Wat vormgeving betreft zijn er misschien vergelijkingen te trekken. Ik houd zelf van heldere, leesbare volumes en lijnen en dat zie je heel sterk bij Renault. Maar ik heb me niet direct door die voertuigen laten inspireren. Ik heb een hoge, grote auto ontworpen omdat ik uitgegaan ben van de nieuwe luxe: vrije tijd. De auto moet daarom veel interieurruimte hebben. Door zijn grootte is het een minder praktische stadsauto. Maar in mijn visie op de toekomst zijn de centra van Europese steden merendeels afgesloten voor auto’s. Openbaar vervoer regelt transport van parkeerplaatsen buiten de stad, naar het centrum.”

Sluit dit ontwerp aan bij je stage?

,,Ik ontwerp bij Pininfarina ook andere transportmiddelen, zoals een trein, een boot en een motorjacht. Momenteel ben ik wel met een autoproject bezig. Dat is een stuk minder futuristisch dan dit.”

Hoe ben je binnengekomen bij Pininfarina?

,,Een jaar geleden was ik op studiereis in Turijn en ik kreeg de kans om wat van mijn werk te laten zien. Ik heb laten blijken dat ik daar graag stage wilde lopen. Bij Pininfarina werkt nog een jongen die IO heeft gedaan aan de TU Delft. Dat is redelijk uitzonderlijk, er zitten niet veel mensen met een technische achtergrond. Bij zo’n ontwerpstudio werken meestal mensen die aan een kunstacademie hebben gestudeerd. Die hebben een minder technische aanpak. Wat ik doe, is een goede aanvulling op wat zij doen. Ik ben gevraagd vanwege mijn technische achtergrond en mijn algemenere industrieel ontwerpopleiding. ”

Zochten ze die combinatie van creativiteit en techniek?

,,Ja, die missen ze een beetje. De autowereld is een heel specifiek wereldje, je hebt er zelfs aparte opleidingen voor. En een trein ontwerpen vereist een meer algemene technische aanpak, je moet meer nadenken over indeling en gebruik. Met deze stage probeer ik zoveel mogelijk mee te pakken wat ik gemist heb in mijn technische opleiding. Dingen als vormgeving en verhoudingen van volumes. De irrationele kant van het ontwerpen wordt in Delft minder behandeld.”

Waarom ben je ooit IO gaan doen?

,,Ik was altijd heel veel aan het tekenen en schilderen, heb een soort creatiedrang. Dan zoek je een studie met een creatieve kant. En ik wilde graag naar een technische universiteit. Ik koos voor de meer technische kant van ontwerpen, omdat ik het idee heb dat ik als ontwerper daar meer mee kan. Die technische basis is een ontwerperstool en dat wilde ik ook leren.”

Nu je deze prijs hebt gewonnen, staan de ontwerpstudio’s voor je in de rij?

,,Nou… dat niet zozeer. Er worden veel studio’s geopend, dus ik heb het idee dat ik wel kans maak. Er is wel een soort verzadiging van auto-ontwerpers omdat er overal in de wereld opleidingen zijn bijgekomen. Dat heeft negatieve gevolgen voor de kwaliteit.”

Wat heb je met auto’s?

Ik ben niet van kleins af aan een autogek, maar ik vind het interessante producten. Het zijn objecten die veel over mensen zeggen. Ze hebben een bepaalde X-factor die niet verklaarbaar is. Wat maakt een auto begeerlijk, waardoor voel je je aangetrokken tot een auto?”

Wat is jouw ideale auto?

,,Mmm… deze? (wijst op ontwerp). Moeilijke vraag. Wat ik nu de beste auto vind is de Audi A2, omdat het een vrij compacte auto is en vrij hoog. Je krijgt veel leefruimte voor het formaat auto. Ik wil niet het idee hebben dat ik me in een auto moet wringen en me opgesloten voel. Ik wil makkelijk kunnen instappen, redelijk wat kunnen meenemen en een niet al te logge auto hebben voor in de stad. Ik vind de verhoudingen en vormgeving van de Audi zeer geslaagd.”

En waar rijd je zelf in?

,,Ik rijd in een Peugeot 306. Die is ook ontworpen door de studio Pininfarina.”

Wil je later auto’s ontwerpen?

,,Niet per se. De manier van ontwerpen in de auto-industrie vind ik heel interessant en uitdagend. Een auto is een product met een heel hoge emotionele én functionele waarde, ook moet hij presteren. Het heeft zo veel te maken met mensen en hoe ze ermee omgaan. Je stapt ín het product, je raakt het niet alleen aan. Eigenlijk heeft het alle aspecten van productontwerpen in zich. Wat ik ga doen na mijn studie hangt onder andere af van mijn afstudeerrichting. Het maakt me ook niet zoveel uit in welke sector ik beland, als het maar op een interessante plek is. Het heerlijke aan mijn stage is dat ik steeds met verschillende producten bezig ben. Het kan best zijn dat ik juist niet voor de auto-industrie kies, omdat ik dat te beperkt vind.”

Wie is…

Doeke de Walle (24) is zevendejaars student industrieel ontwerpen, richting productontwikkeling. Hij loopt momenteel stage bij het Italiaanse Pininfarina Ricerca e Sviloppo, een beroemd designhuis in Turijn. Met zijn ontwerp ‘Carte Blanche’ won hij de eerste prijs in de wedstrijd ‘Ontwerp de auto van 2015’, uitgeschreven door dagblad De Telegraaf ter gelegenheid van de AutoRai. De winnende ontwerpen zijn te zien op de autotentoonstelling die nog duurt tot 16 februari.

www.show-info.nl/autorai2003/N/home/default . .

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.