Opinie

Lost Boys

In de Delta van 30 augustus stonden toevallig (?) tegenover elkaar op pagina’s 6 en 7 de column van Kroonenberg en een verhaal over Lost Boys en de TU, die samen een ambitieus programma lanceren.

br />
Kroonenberg gaf in zijn stuk uitstekend aan dat de eigen drive van de technologie ingeperkt zou moeten worden door de uiteindelijke gebruikers (de consumenten). Helaas krijgen die daarvoor doorgaans niet de kans. Kroonenberg had in plaats van scheerzeep ook het voorbeeld van pagina 7 kunnen gebruiken [online onderwijs, ontworpen door websitegoeroes Lost Boys,red.]. Ook daar wordt de goegemeente, in dit geval de TU, iets door de strot geduwd, waar én niet om gevraagd wordt én waarvoor uitstekende alternatieven zijn: onderwijs dat zich reeds 25 jaar bewezen heeft en waarbij noch de student als inlognummer wordt behandeld, noch de docent verder van zijn studenten vervreemd wordt.

Maar misschien is het wél de manier om, bij teruglopende studentenaantallen, iedereen zo aan de virtualiteit van alles te doen gewennen dat men straks het werkelijke wegblijven van de studenten niet meer merkt.

Voor die tijd lijkt het beter om in een persoonlijke ontmoeting tussen docent en student de zeven kaarten (technologie, veiligheid, milieu, volksgezondheid, duurzaamheid, kosten en ethiek) zo te leggen dat ze een zeer uitgebreide straight flush worden. Attitudes, want daar gaat het toch om, bereken je niet tot drie cijfers achter de komma.

Docent technologie en samenleving, TNW

Docent technologie en samenleving, TNW