Loonbod universiteiten schokt vakbonden

De vakbonden hebben geschokt gereageerd op het loonbod van de universiteiten. Dat komt neer op een salarisverhoging van 1,5 procent.

Tussen het loonbod van de universitaire werkgevers en de eis van de bonden ligt een flink gat. De bonden willen er in totaal 4,25 procent bij: tenminste 3,5 procent als loonsverhoging, de rest als structurele eindejaarsuitkering. De universiteiten bieden 1,5 procent loon en een eenmalige uitkering van een halve procent. Ondanks dit verschil is er afgelopen dinsdag ruim een middag onderhandeld. Pas over twee weken, op maandag 15 maart, worden de onderhandelingen voortgezet.

Zelf wijzen de universitaire werkgevers op de noodzaak van een ‘matige’ loontontwikkeling. Maar er zit meer in, houden zij de bonden voor, mits het personeel in de nieuwe cao niet de beschermde status krijgt van ambtenaar. Stemmen de bonden daarmee in, dan valt er met de werkgevers te praten over een grotere loonsverhoging.

De bonden wijzen deze ‘package deal’ af. Ze vinden het schrappen van de ambtenarenstatus veel te ver gaan. Het personeel bij de drie bijzondere universiteiten (Nijmegen, Tilburg en de Vrije Universiteit in Amsterdam) heeft deze status overigens nooit gehad.