Liever fris dan glad als een gletsjer

Baardharen groeien een paar micrometer per dag. Rondom het afsnijden daarvan bestaat een hele industrietak. Bij Domestic Appliances and Personal Care (DAP) in Drachten werken tweehonderd mensen aan de ontwikkeling van nieuwe scheerapparaten. Rik Prins onderzocht de scheerbeleving van jonge mannen. ,,Juist die leeftijdsgroep beschouwt Philips als producent van goed werkende maar niet trendy apparaten”, volgens de afstudeerder industrieel ontwerpen. ,,Bovendien vormen jongeren een interessante doelgroep, omdat zij veel verschillende merken en scheerwijzen uitproberen.”

Zodra mannen een opstaansritueel hebben ontwikkeld veranderen ze volgens Prins nauwelijks meer van scheerwijze. ,,Mannen maken een bewuste keuze: een apparaat omdat ze bijvoorbeeld wondjes willen voorkomen of zich in de file scheren, mesjes omdat ze zich onder de douche scheren.” Bovendien bestaan verschillen tussen doordeweekse dagen en het weekend. ,,In het weekend of op vakantie willen mannen nat scheren of helemaal niet om zich mannelijker te voelen.”

Zelf stelde hij tijdens het onderzoek het scheren steevast uit tot na aankomst in Drachten. ,,Philips heeft daar een scheersalon met eigen prototypes en alle verkrijgbare producten van de concurrentie. Er werken tien mensen aan het achterhalen van wat de concurrentie doet. Apparaten worden opengebroken, getest op duurzaamheid enzovoort.”

Welk merk scheert het gladst? ,,Het gladst lijkt op dit moment de Gilette Mach 3 turbo.” Philips stelt overigens dat die gladheid is gebaseerd op gevoel en haar Coolskin in objectieve tests even glad scheert.

Glad als een gletsjer lijkt echter niet meer het credo. Prins interviewde jongeren op basis van een eerder onderzoek, waaruit bleek dat er ruwweg negen verschillende scheerbelevingen bestaan, van glad tot genieten. ‘Fris scheren’ blijkt onder jongeren het populairst. ,,De associatie daarbij is opstaan, douchen en lekker ruiken”, volgens Prins. Studenten scheren volgens hem vooral nat. ,,Dat is op korte termijn ook het goedkoopst.”

Morgen presenteert Rik Prins zijn afstudeeronderzoek.

www.tudelft.nl/id-studiolab

Kwasten met schuim, smeren met gel of een ejaculerend apparaat. Rik Prins (25) onderzocht voor Philips de scheerbeleving van jonge mannen. Glad als een gletsjer lijkt niet meer het credo. De zintuiglijke scheerbeleving ‘fris’, geassocieerd met opstaan, douchen en lekker ruiken, blijkt populairder.

Morgen presenteert Rik Prins zijn afstudeeronderzoek.

www.tudelft.nl/id-studiolab