Laboratorium duurzame energie op dak Elektro

Op het dak van de laagbouw van elektrotechniek bouwt de faculteit een laboratorium voor duurzame energie. Deze maand is door de faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) begonnen met de inrichting van het Duurzame Energie Laboratorium (Denlab).

Het project maakt deel uit van het Dioc Duurzame Energie. Betrokken partijen zijn het Delfts Instituut voor Duurzame Energie en het Samenwerkingsverband Duurzame Energie, waaraan onder meer het ministerie van Economische Zaken en enkele grote energiebedrijven deelnemen.

,,Dit lab moet inzicht gaan bieden in het systeem van een duurzame energievoorziening”, vertelt dr. ir. Bob Paap van de afdeling elektrische energietechniek. ,,We willen te weten komen hoe je het systeem zou kunnen verbeteren.” Essentieel voor het systeem zijn een power control unit die zorgt dat er altijd voldoende energie is, en een intelligent systeem dat rekening houdt met – bijvoorbeeld – de weersverwachtingen.

Paap geeft toe dat duurzame energie nog lang niet rendabel is. ,,Je kunt nu al allerlei subsidies krijgen voor zonnepanelen op je dak, maar het speelt zich nog sterk af in de hobbysfeer. We zeggen hier wel eens voor de grap: dat is geen opwekking van energie, maar vermindering van je belasting.”

Deze maand is door de faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) begonnen met de inrichting van het Duurzame Energie Laboratorium (Denlab). Het moet een autonome energievoorziening worden die draait op duurzame bronnen en genoeg energie levert voor tien huishoudens. Naast 180 zonnepanelen zal er ook – gedurende enkele maanden – een windmolen geplaatst worden. De zonnepanelen zullen vanaf de grond niet te zien zijn, de windmolen wel.