Laat Kamer dure verblijfsvergunning terugdraaien

Het ministerie van Onderwijs hoopt dat de nieuwe Tweede Kamer de prijsverhoging van verblijfsvergunningen voor buitenlandse studenten en docenten terugdraait.

De Integratie- en naturalisatiedienst (IND) wil de verplichte leges voor een verblijfsvergunning van niet-EU-ingezetenen op 1 januari verhogen van 258 tot 430 euro. Die prijsverhoging volgt op een eerdere in mei, toen het bedrag werd opgetrokken van 56 naar 258 euro. Kennisinstellingen zoals universiteiten vrezen dat het daardoor moeilijker wordt buitenlandse studenten en docenten aan te trekken. Dit zou op den duur schadelijk zijn voor de zo gewenste opbouw van de kenniseconomie. Voor universiteiten en hogescholen die fors hebben ingezet op studenten van buiten de EU, waaronder de TU Delft, zou een strop dreigen als de instroom van buitenlandse studenten opdroogt.

Het ministerie van Onderwijs hoopt nu de nadelige gevolgen van de dure verblijfsvergunning voor de aantrekkingskracht van Nederland op buitenlands talent te beperken, heeft een woordvoerder meegedeeld. In eerste instantie rekent het ministerie daarbij op de Tweede Kamer in haar nieuwe samenstelling na januari 2002. Die zou de prijsverhoging moeten terugdraaien.

Als de Kamer dat niet doet, dan overweegt het ministerie compenserende maatregelen om Nederland als kennisland niet uit de markt te prijzen. Elders in Europa liggen de kosten voor verblijfsvergunningen tussen de nul en vijftig euro. Buitenlands talent zou daarom snel op het idee komen om ‘dan maar naar Denemarken te gaan’.

Formeel wachten minister Van der Hoeven en staatssecretaris Nijs overigens nog op een reactie op hun protest bij minister Nawijn van Integratie. De kans dat die nog op zijn schreden terugkeert, wordt op het ministerie echter miniem geacht. (HOP/PH)