krtnws

KamertekortDe Delftse studentenvakbond VSSD is bezorgd over het aantal studentenkamers in Delft. Binnen enkele jaren wordt het studentencomplex ‘Gimmie Shelter’ en zeer waarschijnlijk ook Apothekersweg gesloopt.

Alma

TU Delft Vastgoed gaat medewerkers en studenten over de voortgang van het Masterplan informeren via een nieuw informatiebulletin, genaamd Alma. Het bulletin zal ongeveer zes keer per jaar verschijnen en wordt verspreid via secretariaten en stapeltjes op strategische plaatsen. De zojuist verschenen oktoberuitgave is een fullcolour brochure. De volgende edities zullen een meer krantachtige uitstraling hebben.

Biotechnologie

De landelijke onderzoeksorganisatie NWO gaat nog eens twintig miljoen gulden steken in genetisch onderzoek. Dat is slechts een eerste aanzet, want de komende jaren wil NWO in totaal tachtig miljoen besteden op dit terrein. Rond de zomer trok minister Jorritsma (Economische Zaken) ook al dertig miljoen uit voor een `innovatief onderzoeksprogramma’ (IOP) op dit gebied. Daarnaast heeft NWO zelf onlangs twintig miljoen uitgetrokken voor de aanpalende discipline van de biomoleculaire informatica.

OV-kaart

Studenten kunnen goed uit de voeten met hun OV-kaart. Maar ze zouden nog een stuk meer tevreden zijn als die kaart rond het weekend een paar uur langer geldig was. Dat zegt bureau Intomart in een onderzoekje in opdracht van minister Hermans. Het bureau sprak met een kleine veertig studenten over hun wensen voor een nieuwe OV-kaart. Die balen ervan dat de openbaar-vervoerbedrijven nogal strikte grenzen van het weekend hanteren. Het ongemak kan simpel ondervangen worden, zegt Intomart. De geldigheid van de week- en de weekendkaart zou verruimd moeten worden. De weekkaart kan bijvoorbeeld al op zondagavond ingaan en vrijdagavond pas om negen uur ongeldig worden. Zoiets stelt ook studentenbond ISO voor.

Accreditatie

Jan Franssen, commissaris van de Koningin in Zuid-Holland, gaat bekijken wat straks het niveauverschil is tussen de bachelor- en masterstudies aan universiteiten en hogescholen. Minister Hermans wil dat opleidingen vanaf januari 2002 ‘geaccrediteerd’ worden. Ze moeten dan voldoen aan bepaalde minimumeisen om een kwaliteitskeurmerk te verdienen. Slagen ze daar niet in, dan krijgen ze geen geld meer van de overheid en lopen hun studenten studiefinanciering mis.

Kopiëren

De universiteiten gaan binnenkort opnieuw onderhandelen over de vergoeding die zij moeten betalen voor het kopiëren van wetenschappelijk werk. Eind dit jaar loopt de afspraak af tussen de gezamenlijke universiteiten (behalve die van Leiden) en de stichting Reprorecht. Die afspraak hield in dat de universiteiten per jaar drie miljoen gulden betalen als kopieervergoeding. Sommige universiteitenen vinden dat zij gratis moeten beschikken over het wetenschappelijk werk van hun personeel. Ook de opkomst van inter- en intranet zou het kopieergedrag van universiteiten kunnen beïnvloeden, denkt Reprorecht. Omdat dat onderzoek nog moet beginnen, hebben de universiteiten nu toegezegd nog een jaar extra drie miljoen te betalen.

Rectificatie

Vorige week schreef Delta dat de faculteit ITS haar begrotingstekort had weggewerkt. Dit is niet juist. Het betreft slechts de afdeling Micro-elektronica.

Kamertekort

De Delftse studentenvakbond VSSD is bezorgd over het aantal studentenkamers in Delft. Binnen enkele jaren wordt het studentencomplex ‘Gimmie Shelter’ en zeer waarschijnlijk ook Apothekersweg gesloopt. Bovendien is het aantal uitwisselingsstudenten aan het stijgen en komt de TH Rijswijk misschien naar het TU-terrein. De VSSD berekent dat er 1100 studentenwoningen nodig zijn om deze ontwikkelingen op te vangen, terwijl er in het TU-Masterplan slechts 150 tot 500 voorzien zijn.

Alma

Biotechnologie