Krtnws

PlakkenIn het tunneltje bij De Veste mogen studenten posters plakken, zo heeft de rechter onlangs bevestigd. In de tunnel onder het station geldt dit kennelijk niet.

Bibliotheek

Maria Heijne, heet de nieuwe bibliothecaris van de TU Delft. Per 1 oktober volgt zij dr. Leo Waaijers op, die naar Wageningen vertrekt. Heijne was als directeur producten en diensten al adjunct-bibliothecaris.

Aanslagen

Aan de universiteit van Maryland is op initiatief van twee studenten een studiefonds ingesteld, bedoeld voor medewerkers en studenten die door de terroristische aanslagen in New York en Washington in financiële problemen dreigen te raken. De September 11 Memorial Scholarship is met name bestemd voor studenten die hun ouders hebben verloren.

Japan

De vier klassieke universiteiten in Nederland hebben aan de TU Delft gevraagd om mee te doen aan het Japan-Nederland Instituut in Tokio. Dit instituut begeleidt Nederlandse studenten en stagiairs in Japan. Omdat ook Delftse studenten hiervan gebruikmaken (enkelen per jaar) zou de TU ook moeten meebetalen, vinden Leiden, Groningen, Utrecht en Amsterdam. Het college overweegt het verzoek.

Museum

Drs. Jos Veldhoven is voor een jaar herbenoemd als voorzitter van de Stichting Techniek Museum Delft. Veldhoven is tevens hoofd van de stafeenheid planning en evaluatie aan de TU. Ook de andere bestuursleden van de stichting gaan een extra jaar door.

Sober

De installatie van nieuwe bestuursleden bij de studentenverenigingen vorige week vrijdag, was een sobere vertoning. Bij de meeste verenigingen was de inauguratie slechts een formaliteit, en werd er stilgestaan bij de slachtoffers in New York. Gezang bleef achterwege.

Kamernood

Met demonstrerende studenten voor de deur en een speciale nota van Groenlinks kon staatssecretaris Remkes (Vrom) vorige week een pittig debat tegemoet zien over de kamernood. Toch leidde het debat niet tot concrete maatregelen. Want concrete maatregelen nemen, dat is volgens de staatssecretaris aan de gemeenten. Voorstellen van Groenlinks om de kamernood aan te pakken door weer huursubsidie in het leven te roepen voor niet-zelfstandige woonruimten, konden niet op het enthousiasme van Remkes rekenen.

Plakken

In het tunneltje bij De Veste mogen studenten posters plakken, zo heeft de rechter onlangs bevestigd. In de tunnel onder het station geldt dit kennelijk niet. Afgelopen zaterdagnacht heeft de politie daar een aantal posterplakkende studenten aangehouden. Posters en plaksel namen de dienders in beslag; de studenten kwamen ervan af met een standje en een verplichte schoonmaakbeurt.

Bibliotheek

Aanslagen