KRT NWS

BruggenDe Reineveldbrug in Delft en de Hoornbrug in Rijswijk zijn weer volledig toegankelijk voor trams en auto’s. De bruggen zijn de afgelopen drie maanden vervangen.

Laveloos

Het alcoholgebruik onder studenten is hoger dan onder andere jongeren. Waar niet-studerenden tussen de 19 en 25 jaar gemiddeld tien sterke drankjes per week verorberen, drinken studenten er gemiddeld dertien. Dat blijkt uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziekepreventie. Binnen studentenverenigingen is het alcoholgebruik nog hoger. Mannelijke leden drinken 27 versnaperingen per week; vrouwen ongeveer 12.

PvdA

Als Nederlandse onderzoeksinstituten bij de wereldtop willen horen, moet meer worden geïnvesteerd in wetenschappelijk onderzoek. Dat schrijft de PvdA in haar ontwerp-verkiezingsprogramma. Het steekt de sociaal-democraten dat Nederland zo weinig investeert in het hoger onderwijs en onderzoek. Wil Nederland zich kunnen meten met Japan of de VS, dan is een grotere financiële inspanning van de overheid nodig.

Boycot

De macht van wetenschappelijke uitgeverijen moet gebroken worden, vinden 27 duizend academici wereldwijd. Ze boycotten tijdschriften die volgens de critici de vrije verspreiding van kennis belemmeren. Commerciële uitgeverijen verhogen regelmatig de abonnementsprijzen van hun wetenschappelijke tijdschriften. Daardoor is het voor universiteiten en onderzoeksinstituten steeds moeilijker hun bladencollectie op peil te houden. De academici weigeren medewerking aan bladen die hun artikelen niet binnen zes maanden na publicatie vrij toegankelijk maken op internet.

Infozuilen

Alle reclamezuilen weg uit de gebouwen van de universiteit. Zo luidde een eis van een ‘collectief van bezorgde studenten’ dat de opening van het academisch jaar in Groningen verstoorde. Ook in Delft staan twee infozuilen, waar bedrijven zichzelf als werkgever aanprijzen bij studenten.

Bruggen

De Reineveldbrug in Delft en de Hoornbrug in Rijswijk zijn weer volledig toegankelijk voor trams en auto’s. De bruggen zijn de afgelopen drie maanden vervangen. In de tijd dat tram 1 niet over de bruggen kon, waren reizigers aangewezen op bussen en andere trams. Lijn 1 volgt in de nieuwe dienstregeling in Den Haag een iets andere route. Voorheen reed lijn 1 vanuit Delft rechtdoor op de Haagweg. Voortaan stopt de tram voor Hollands Spoor.

Laveloos

PvdA