Kroegtijgers

We doen of we op een terras zitten en gluren stiekem naar het stel naast ons. Ze zijn in de veertig, een beetje artistiek en duidelijk erg blij met elkaar. Zouden ze al lang samen zijn, of gaan ze hier stiekem vreemd? Een moeder met kind komt snel een kopje thee drinken. Achter ons zitten wat oudere studenten te lunchen. In de keuken staat de eigenares broodjes te smeren. Door een ruit kunnen we ook in de winkel ernaast kijken. Die hoort ook bij Uit de Kunst. Verveelde mannen en enthousiaste vrouwen tussen fluwelen jurken, oude meubels en kristallen kroonluchters.

We eten lekkere broodjes met namen als ‘De Stijl’ en ‘Pop art’. Bij de koffie kiezen we van de balie met cake en taart een stukje kruidencake. Om ons koffiekopje ligt een halfrond koekje met ‘Uit de kunst’ erop. Is dan echt alles leuk hier? Het enige minpuntje wat we kunnen verzinnen is dat de bediening niet zo snel is. Maar het meisje roept zelfs zo aardig sorry en iets over een wervelwind voor in zaak, dat we daarom niet langer dan een seconde boos kunnen blijven.

Bediening: Lada — Bestormen

In de zomer zitten we wel eens op het miniterrasje van Uit de Kunst, een paar kleine tafeltjes op het hoekje van de Oude Delft waar we koffie drinken en mensen kijken. Maar in de winter is het binnen net zo leuk. Achterin is een serre, met veel grote planten en bloemen en een kooi met echte papegaaien. Door de week zie je hier soms de gemeenteraadsleden in hun grauwe pakken de tafel met beleidsplannen bezaaien. Nu zit er een jongen in de hoek wat te schetsen. Het meisje dat zijn bier brengt vraagt of hij geen last heeft van de muziek en papegaaien. Maar de muziek is mooi en de papegaaien zijn stil.

Bediening: Lada — Bestormen