Kroegrekening niet betaald? Ga snel langs start voor je DUO-geld

Ga langs start voor je DUO-geld en pak een pilsje in Lorre. De Nederlandse corpora een gesloten gemeenschap? Monopoly Het Corps geeft een kijkje in de keuken.

Van links naar rechts: Quinten van den Berg, Lara Winter en Jan Stoop. (Foto: Monopoly Het Corps)

Tijdens de kerstvakantie Monopolyden studenten Lara Winter en Quinten van den Berg zich suf. Vooral de Rotterdam-editie was favoriet. Met elkaar grapten ze over het ontwikkelen van een studentenversie, want die was er nog niet. “Over de verschillende studentensteden, gewoon een wild idee”, vertelt Winter.

Tot het spel tijdens de eerste weken van de intelligente lockdown weer op tafel kwam. Allebei waren ze iets minder druk met hun studie en kon het ‘wilde idee’ steeds meer vorm krijgen. Het resulteerde uiteindelijk in Monopoly Het Corps, een editie over de verschillende Nederlandse corpora. Een doelgroep die ze goed kennen, want Winter en Van den Berg zijn zelf lid van Vindicat, het Groninger studenten corps.

Lorre

Het idee pitchten ze vervolgens bij Identity Games, een Nederlands bedrijf dat onder andere verschillende Monopoly-edities voor spelgigant Hasbro ontwikkelt. “Ze waren direct enthousiast en geloofden echt in het spel.” Samen met een creative director en Winters jeugdvriend Jan Stoop (lid van het Utrechtsch Studenten Corps) werkten ze het concept, binnen de gestelde richtlijnen, uit. Zo krijgen bekende spelelementen als de algemeen fonds- en kanskaarten, start, vrij parkeren en de gevangenis een studentikoos karakter. Op de kaarten staan opdrachten als: ‘Kroegrekening niet betaald? Ga snel langs start voor je DUO-geld’ of ‘Je bent voor twee maanden geschorst’. “Dan moet je twee beurten overslaan”, legt De Winter uit.

Het verenigingsleven is een tijdloos concept’

De indeling is hetzelfde als bij het klassieke Monopolyspel, maar de plaatsen zijn vervangen door de verschillende corpora en de straten door karakteristieke onderdelen van de verenigingen. Van den Berg: “Bij het Delfts Studenten Corps neemt Lorre bijvoorbeeld een prominente plek in. En verder zijn de wapens van alle verenigingen vertegenwoordigd.”

De drie studenten werken het spel tot in detail uit, zelfs de bekende pionnen als de boot en de auto ondergaan misschien een transformatie. Stoop: “We zijn er nog niet helemaal over uit, maar een mogelijkheid is om de beschermheiligen van de verenigingen hiervoor te gebruiken.”

Monopoly_Het_Corps_Doos_3D_schets_4.png

(Foto: Monopoly Het Corps)

Jasje-dasje

Ondanks dat het corporale studentenleven centraal staat, is het spel niet zo dicht getikt dat het alleen leuk is voor corpsleden. Van den Berg: “Het verenigingsleven is een tijdloos concept, bijna iedereen heeft er wel enige affiniteit mee. Of het nu een huidig, potentieel,  oud-, of niet-lid is.” Zelf merkt hij dat vooral reünisten razend enthousiast zijn. “Ze kunnen weer even terug in de tijd. Je herbeleeft je studententijd via het spel.” Stoop voegt eraan toe dat het spel ook voor leden van andere studentenverenigingen herkenbaar is, jasje-dasje is niet per se corporaal, eerder een algemene verenigingscultuur.”

Vindicat-leden Winter en Van den Berg ervaarden van dichtbij dat het corps soms lijdt onder negatieve berichtgeving, maar bang dat het spel het stereotype van een corpsbal extra benadrukt zijn ze niet. “Ik denk dat door het speelse karakter het spel juist de harde randjes ervan afhaalt”, zegt Van den Berg. “Het geeft een kijkje in de keuken, waar berichtgeving in de media vaak niet verder gaat dan de voordeur.

Bijna uitverkocht

Na de officiële lancering van het spel begin juni stroomden de inschrijvingen binnen. Het gaat zelfs zo goed dat de eerste oplage al bijna is uitverkocht. Over een maand dient de groep het definitieve ontwerp in en worden de spellen gedrukt. Wie zeker wil zijn van een exemplaar heeft nog tot 22 juni om te reserveren.

De winst die met de verkoop wordt behaald komt overigens grotendeels ten goede van Stichting WereldOuders, een organisatie die zich inzet om de situatie van kwetsbare kinderen en gezinnen in Latijns-Amerika te verbeteren.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl