Kort

Kringawards naar Leiden en Groningen

Tijdens het Kringcongres, de jaarlijkse bijeenkomst voor hogeschool- en universiteitsmedia, werden donderdag prijzen uitgereikt voor de beste column, onderzoeksjournalistieke productie en video of podcast. Winnaars van deze Kringawards waren Mare (Universiteit Leiden) en HanzeMag (Hanzehogeschool Groningen). Per categorie kreeg elke eersteprijswinnaar 250 euro.

Een deel van de redactie van Mare met rechts hoofdredacteur Frank Provoost. (Foto: Eric Brinkhorst)

Mare ging er in de categorie onderzoeksjournalistiek met de eerste prijs vandoor, voor een artikel over ‘slimme camera’s’ bij ingangen van gebouwen en collegezalen. HanzeMag eindigde op de eerste plek bij de categorie video/podcast, voor hun documentaire over drie internationale studenten en hun wanhopige zoektocht naar woonruimte. Mare won ook de hoofdprijs in de categorie ‘columns’, met een bijdrage van hoofdredacteur Frank Provoost, die zijn kritiek uitte op hoe de Universiteit Leiden fraude toedekt en klokkenluiders in de kou laat staan.

De bijeenkomst, georganiseerd door U-Today onder auspiciën van de Kring van hoofdredacteuren van hoger onderwijs media, vond donderdag 1 december plaats op de campus van de Universiteit Twente. Daar waren een lezing en en een paneldiscussie over ‘inclusieve journalistiek’.

Redacteuren van HanzeMag. (Foto: Eric Brinkhorst)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl