Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Wetenschap

Krimpende fles bespaart geld en milieu

PET-flessen zijn vaak dikker dan nodig is, meent ir. Ronald van Dijk. Hij ontwikkelde voor Unilever een flink lichtere oliefles.Fabrikanten maken de wanden van pet-flessen graag dik omdat ze bang zijn dat de flessen indeuken als er een vacuüm ontstaat boven in de fles.

Zo’n vacuüm ontstaat doordat de aanwezige olie oxideert en daarmee de aanwezige zuurstof verbruikt.

Van Dijk toonde aan dat de stevigheid van de fles niet per se van een dikke wand hoeft te komen. Het ontstane vacuüm levert een goed te voorspellen volumeafname en die is ook anders op te vangen, met een gecontroleerde, voor de consument onzichtbare vervorming van de verpakking. Dat levert een aanzienlijke materiaalbesparing op.

,,Bij mijn fles voor eetbare oliën heb ik de ribbels zo geoptimaliseerd dat de fles dat volumeverschil precies kan opvangen zonder zichtbaar te falen. In plaats daarvan krimpt de fles een beetje, wordt een beetje korter”, legt Van Dijk uit.

Inmiddels ligt ‘zijn’ fles in Zuid-Afrika in de winkels. Daar maakten flessenfabrikanten altijd slaolieflessen met een relatief dikke wand. Het oxidatie-effect is in Zuid-Afrika namelijk sterker dan in Nederland door de langere tijd dat een product in de winkel ligt en het warmere klimaat.

Volgens Van Dijk was een gewichtsbesparing van maximaal 46 procent mogelijk. De producent heeft toch nog wat extra veiligheidsmarges ingebouwd en koos voor een besparing van 25 procent. Het levert Unilever jaarlijks een kostenbesparing op waarmee ze de onderzoekskosten ruimschoots terugverdienen, volgens Van Dijk.

De promovendus denkt dat ook in Nederland veel afval te besparen is als de verpakkingsindustrie bij het ontwerpen van verpakkingen historische vuistregels vervangt door een modelmatige aanpak. Tijdens zijn promotieonderzoek maakte hij een computermodel dat rekening houdt met chemische, fysische en mechanische aspecten die de draagkracht van de verpakking beïnvloeden. Zijn model is voor allerlei dunwandige plastic verpakkingen te gebruiken, zoals schoonmaakmiddelen, wasmiddelen en ijsthee. Ook bij deze producten treedt oxidatie in de verpakking op.

Van Dijk nam verder een aantal vuistregels van verpakkingsfabrikanten onder de loep en ontdekte dat sommige overbodig zijn. Bedrijven gebruiken bijvoorbeeld nog steeds een waarde voor de sterkte van een lege fles die historisch gezien nodig was tijdens het afsluiten van de fles. Tegenwoordig neemt een capping ring, een ring om de nek van de fles, deze functie over.

PET-flessen zijn vaak dikker dan nodig is, meent ir. Ronald van Dijk. Hij ontwikkelde voor Unilever een flink lichtere oliefles.

Fabrikanten maken de wanden van pet-flessen graag dik omdat ze bang zijn dat de flessen indeuken als er een vacuüm ontstaat boven in de fles. Zo’n vacuüm ontstaat doordat de aanwezige olie oxideert en daarmee de aanwezige zuurstof verbruikt.

Van Dijk toonde aan dat de stevigheid van de fles niet per se van een dikke wand hoeft te komen. Het ontstane vacuüm levert een goed te voorspellen volumeafname en die is ook anders op te vangen, met een gecontroleerde, voor de consument onzichtbare vervorming van de verpakking. Dat levert een aanzienlijke materiaalbesparing op.

,,Bij mijn fles voor eetbare oliën heb ik de ribbels zo geoptimaliseerd dat de fles dat volumeverschil precies kan opvangen zonder zichtbaar te falen. In plaats daarvan krimpt de fles een beetje, wordt een beetje korter”, legt Van Dijk uit.

Inmiddels ligt ‘zijn’ fles in Zuid-Afrika in de winkels. Daar maakten flessenfabrikanten altijd slaolieflessen met een relatief dikke wand. Het oxidatie-effect is in Zuid-Afrika namelijk sterker dan in Nederland door de langere tijd dat een product in de winkel ligt en het warmere klimaat.

Volgens Van Dijk was een gewichtsbesparing van maximaal 46 procent mogelijk. De producent heeft toch nog wat extra veiligheidsmarges ingebouwd en koos voor een besparing van 25 procent. Het levert Unilever jaarlijks een kostenbesparing op waarmee ze de onderzoekskosten ruimschoots terugverdienen, volgens Van Dijk.

De promovendus denkt dat ook in Nederland veel afval te besparen is als de verpakkingsindustrie bij het ontwerpen van verpakkingen historische vuistregels vervangt door een modelmatige aanpak. Tijdens zijn promotieonderzoek maakte hij een computermodel dat rekening houdt met chemische, fysische en mechanische aspecten die de draagkracht van de verpakking beïnvloeden. Zijn model is voor allerlei dunwandige plastic verpakkingen te gebruiken, zoals schoonmaakmiddelen, wasmiddelen en ijsthee. Ook bij deze producten treedt oxidatie in de verpakking op.

Van Dijk nam verder een aantal vuistregels van verpakkingsfabrikanten onder de loep en ontdekte dat sommige overbodig zijn. Bedrijven gebruiken bijvoorbeeld nog steeds een waarde voor de sterkte van een lege fles die historisch gezien nodig was tijdens het afsluiten van de fles. Tegenwoordig neemt een capping ring, een ring om de nek van de fles, deze functie over.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.