Kracht is onvoorstelbaar

Een immens computernetwerk verenigt vijf universiteiten in een zogenaamde grid. Met infrastructuur van ‘Big Blue’, IBM en een nieuw softwarepakket van Surfnet worden de deelnemende instellingen met elkaar verenigd.

/strong>

De Vrije Universiteit, de Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Leiden, de Universiteit Utrecht en de TU Delft geven samen een slordige twee miljoen gulden uit aan het project. Overigens gaat het bij de koppeling van de universiteiten alleen om de speciaal daarvoor aangeschafte nieuwe apparatuur. Verwacht wordt dat het meganetwerk over zes weken draait.

De deelnemende instellingen zijn zeer content met het supernetwerk. ,,De kracht van de gezamenlijke machines is onvoorstelbaar”, zegt professor Henry Bal van de Vrije Universiteit. ,,Door de computers aan elkaar te koppelen wordt de rekencapaciteit van de machines optimaal benut. De tijd die een computer nodig heeft om een formule op te lossen, wordt veel korter.”

Op vier van de vijf locaties bestaat het netwerk uit 32 computers. De vrije universiteit pakt nog veel groter uit. Hun server bestaat uit 72 computers.

Voor de hand ligt dat het grid-project binnen afzienbare tijd wordt uitgebreid. Dergelijke netwerken worden namelijk ook over de grens ontwikkeld. Het is dus niet ondenkbaar dat de capaciteit van de Nederlandse computers in de nabije toekomst wordt gebruikt door een universiteit aan de andere kant van de wereld.

De techniek van grid computing is wordt elders al toegepast. Honderdduizenden internetgebruikers stellen rekenkracht op hun pc’s ter beschikking om radiosignalen uit de ruimte te analyseren. De universiteit van Berkeley in Californië hoopt zo aanwijzingen te vinden voor het bestaan van buitenaards intelligent leven. Vergelijkbare onderzoeksprogramma’s zoeken naar medicijnen tegen kanker of aids, of analyseren de ontwikkeling van beurskoersen. (TdO/HOP)