Lekkages

Kou in elf TU-panden houdt nog weken aan

De verwarming in elf TU-gebouwen blijft nog vier tot zes weken uit. Dat komt door twee lekkages in het warmtenet op de campus. Medewerkers en studenten krijgen het advies om zich in laagjes te kleden nu het buiten kouder wordt.

Foto: Marjolein van der Veldt

In tien gebouwen op de campus is helemaal geen verwarming, en één gebouw (Technische Natuurwetenschappen) zal deels koud blijven. Het gaat om de faculteiten Bouwkunde, Techniek, Bestuur en Management (TBM), Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (LR), de aula, de TU Delft Library, de dienst Education and Student Affairs (ESA), de vliegtuighal, het pand van de vluchtsimulator en dat van het aerodynamicalab en de Fellowship.

Volgens een update van de dienst Campus and Real Estate & Facility Management (CREFM) is de oorzaak een technisch probleem bij het opstarten van de warmtekrachtcentrale. Die centrale ligt in de zomer stil om CO2-uitstoot te besparen, en wordt vervolgens in september weer opgestart. Dat is nu niet goed gegaan ‘voor een klein aantal gebouwen op de campus’, staat in het bericht. Navraag leert dat er tijdens het opstarten van de centrale op twee plekken in het warmtenet lekkages zijn ontdekt. Herstelwerkzaamheden zijn in volle gang, meldt een woordvoerder, maar eenvoudig zijn die niet, omdat de lekkages onder de grond zitten.

De oplossing wordt deels begin november en deels midden november verwacht. De gebouwen die naar verwachting het langst in de kou zullen blijven zitten zijn Bouwkunde, de aula, de Library, TNW, TBM en ESA.

De tekst gaat verder onder de foto.

Een tafel met daarop een bak vol dekentjes en de tekst 'Koud? Pak een deken'
Foto: Marjolein van der Veldt

Het advies aan medewerkers is om zich op de kou te kleden, in laagjes bijvoorbeeld. Ook worden er kacheltjes en dekentjes uitgedeeld. Wie het desondanks te koud heeft, wordt geadviseerd om thuis te werken als dat mogelijk is. Gebouwbeheerders en secretariaten drukken mensen op het hart om geen eigen en dus niet door de TU gekeurde kacheltjes mee te nemen. Dit vanwege mogelijk brandgevaar.

In de andere gebouwen op de campus doet de verwarming het wel en staat deze net als vorige winter afgesteld op 19 graden ‘waar dit kan en past’. Dat is een van de maatregelen die ervoor moeten zorgen dat de TU in 2030 klimaatneutraal is.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl