Korvezee klaagt over kooklucht

Studenten aan de Korvezeestraat klagen over rook- en kookluchtjes van hun buren. Volgens de bewoners werkt de ventilatie niet goed. Duwo zegt niet van klachten op de hoogte te zijn.

Balansventilatie

Volgens de bewoners gaat het op de Korvezee om balansventilatie, waarbij verse lucht niet binnenkomt via raampjes of roosters, maar via een buizensysteem. Dat systeem voert evenveel lucht de woning in als uit, via de keuken en de badkamer. De buizen voor in- en afvoer lopen langs elkaar, waardoor warmte van de oude binnenlucht overgaat op verse lucht van buiten. Alleen de warmte wordt dan overgedragen.

In april 2008 was het balansventilatiesysteem negatief in het nieuws, doordat mensen in een Amersfoortse nieuwbouwwijk er ziek van werden. Wellicht, zo redeneert Sander Jongerling van Duwo, denken de Korvezeebewoners dat er daarom sprake was van deze ventilatie.

Want daarvan is volgens het hoofd beheer op dit het complex helemaal geen sprake. Er is alleen een mechanische ventilatie. “Het gaat hier alleen maar om de afvoer van lucht”, zegt Jongerling. “We gebruiken in de huidige gebouwen nergens balansventilatie.”

Overigens komt er wel in de woontorens bij de Hammenpoort (Leeghwaterstraat West) balansventilatie. “Hoe het precies werkt en wat de gevolgen zijn, weet ik niet”, zegt Jongerling. “Ik neem aan dat over het systeem is nagedacht. Het zal toch niet zo simplistisch zijn dat lucht van de een wordt binnengeblazen bij de ander?”

Ongewenste geurtjes en vieze aanslag op het plafond. Een aantal bewoners van de Korvezeestraat klaagt op zijn website over de ventilatie. Het zou al jaren niet goed werken.

Volgens de bewoners gaat het om balansventilatie waarbij verse lucht niet binnenkomt via raampjes of roosters, maar via een buizensysteem. Dat systeem voert evenveel lucht de woning in als uit, via de keuken en de badkamer. De buizen voor in- en afvoer lopen langs elkaar, waardoor warmte van de oude binnenlucht overgaat op verse lucht van buiten. Alleen de warmte wordt dan overgedragen.

Duwo stelt dat er in het complex helemaal geen sprake is van balansventilatie, maar van mechanische ventilatie. “Het gaat hier alleen maar om de afvoer van lucht”, zegt Sander Jongerling, hoofd beheer. “We gebruiken in de huidige gebouwen nergens balansventilatie.”

Studenten uit de Korvezeestraat zeggen desondanks allerlei luchtjes van hun buren te ruiken. “Je ruikt rook, wiet en etensluchten”, zegt Kirsten Jongman, vijfdejaars studente industrieel ontwerpen. “Het ergst is de sigarettenrook. Rond de ventilatieopeningen zie je plakkaten vuil en elke week liggen er grote pluizen stof op de grond. Ik heb astma en er vliegt hier heel veel stof rond.”

Promovenda Hester Hellinga herkent dit. “Er is een tijd geweest dat het systeem vaak uitviel, maar daarna is het weer gerepareerd. Je ruikt wel vaak wat een ander kookt. Op de gang ruik je het meteen als buren roken.”

Jongerling stelt dat Duwo daar niets aan kan doen. “In principe mag je in je eigen woning roken. Aan de andere kant mag je geen overlast veroorzaken, maar dat is moeilijk meetbaar.” Hij zegt niet op de hoogte te zijn van deze klachten. “Als de klachten echt excessief zijn, komen we poolshoogte nemen.”

Volgens Hellinga is afgelopen zomer volop op het dak gewerkt en zijn filters vervangen. “Maar schimmels zitten door het hele systeem. Dit is al jaren een probleem. Voor frisse lucht zet ik altijd mijn ramen open.”

Anderen hebben nergens last van. “Misschien rookt niemand van de buren”, zegt een student. “Wij hebben vaak geurkaarsjes aan”, reageert Roy Janssen. “De bewoners voor mij hebben hun ventilatie afgeplakt omdat hun buren heel veel rookten”, zegt Marijn Verdult. “Ik heb dat zo gelaten en ruik niks.”

Vestigingsdirecteur Jan Willem van Beek van Duwo werpt de vraag op of het wellicht aan de bewoners zelf kan liggen. “Of het ventilatiesysteem deugt niet, en daardoor hebben mensen last. Of het systeem deugt wél en de klachten worden veroorzaakt door studenten die hun eigen ventilatieroosters afplakken.” In tegenstelling tot zijn collega Jongerling erkent Van Beek wel dat er klachten zijn over rook die van de ene kamer naar de andere gaat.

Maar de directeur vindt het ventilatiesysteem erg nodig. “Toen ongeveer een jaar geleden een heleboel roosters afgeplakt waren, begon op verschillende punten schimmelvorming op te treden. Het afsluiten van de hele boel is dus in elk geval geen optie.”

Balansventilatie

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen