Kort nieuws

HartDe Aag-studenten, meestal progressief, gedroegen zich woensdag constructief. Ze verkleedden zich als Piet en Klaas en strooiden chocola en speculaas bij het college van bestuur.

Muisarm

Vier universiteiten kampen met langdurige afhandeling van rsi-kwesties. Vorig jaar waren dat er nog twee, in Leiden en Delft. Dit jaar zijn de twee Amsterdamse universiteiten (UvA en VU) erbij gekomen. Dat blijkt uit het jaarlijkse overzicht dat de FNV verstrekt van werkgevers die een langdurig conflict hebben met een of meer werknemers of studenten over de ‘muisarm’. In totaal gaat het aan de vier universiteiten overigens slechts om vijf gevallen.

Fietstochtje

Het Gezelschap Leeghwater bestaat 135 jaar. De oudste studievereniging in Delft viert dat onder meer met een poging om met de langste tweewielige fiets ter wereld in het Guinness boek van wereldrecords te komen. Daartoe is een fiets van 27 meter lang geconstrueerd. Indien daarmee honderd meter wordt gereden is het record gebroken. De Leeghwater-fiets heeft maar drie berijders. Het huidige record, een fiets 25,88 meter met veertig berijders, staat sinds 1998 op naam van een club in het Italiaanse Ceparana. Leeghwater doet volgende week woensdag 11 december om 14.30 op de Mekelweg een gooi naar internationale roem.

Gebroed

De Universiteit Twente wordt door het ministerie van Economische Zaken gezien als een goede broedplaats voor beginnende technische bedrijven. Uit de Subsidieregeling Infrastructuur Technostarters krijgen de Enschedeërs namelijk 760 duizend euro om incubators op te zetten, broedplaatsen in de vorm van bedrijfsruimte en andere voorzieningen. De UT is de enige van de drie technische universiteiten die iets uit dit potje krijgt. Twee algemene universiteiten krijgen, merkwaardig genoeg, een hogere bijdrage: de VU in Amsterdam (1,2 miljoen) en de Erasmus Universiteit in Rotterdam (2,1 miljoen). Overigens zit de helft nog in het potje om bij een tweede ronde te worden uitgedeeld.

Science online

De bibliotheek van de TU heeft ‘na langdurige onderhandelingen met de uitgever’ nu ook een digitaal abonnement op het toptijdschrift ‘Science‘. Eerder dit jaar nam de universiteit al een abonnement op het andere topblad, ‘Nature‘. Behalve tot Science hebben TU-medewerkers en %studenten ook toegang gekregen tot een aantal verwante sites, zoals de nieuwssite Science Now en de pagina over werken in de wetenschap, Science Next Wave.

Hart

De Aag-studenten, meestal progressief, gedroegen zich woensdag constructief. Ze verkleedden zich als Piet en Klaas en strooiden chocola en speculaas bij het college van bestuur. Dat heeft het immers nogal zuur want die arme TU Delft verloor aan populariteit de helft. En bij het begroten merk je dat: dan valt het ene na het andere gat. ,,Daarom nu geen kritische vraag”, aldus een student van Aag. ,,Nee, wij steken ons bestuur hiermee een hart onder de ceintuur.”

Muisarm

Fietstochtje