Kort Nieuws

NipoOngeveer duizend studenten worden in de komende weken door het Nipo benaderd met vragen over hun tevredenheid met de studie.

Terras

Bij de aula zijn vorige week acht terrasstoelen gestolen. De stoelen waren opgestapeld, maar ’s nachts werd de kabel doorgeknipt. De schade bedraagt enkele honderden guldens. Er zal nu aan de linkerkant van de aula een hok gebouwd worden waar de stoelen ’s nachts in kunnen worden opgeborgen.
Studieadvies

De Rotterdamse faculteit Bedrijfskunde start een vijfjarige proef met een bindend studieadvies. De faculteit had daar al langer op aangedrongen, omdat Bedrijfskunde in vergelijking met andere Rotterdamse faculteiten relatief veel studenten heeft die tijdens hun propedeuse afhaken. ,,Dat is goed voor die studenten zelf en het is beter voor de reputatie van de faculteit”, aldus secretaris mr. J.G. Kroeskop van de Rotterdamse universiteitsraad, die positief adviseerde over het voorstel van het cvb. Onder de Rotterdamse studenten bestaat de nodige weerstand tegen het besluit.
Shenzhen

Prof.dr.ir. H. Priemus, wetenschappelijk directeur van het onderzoeksinstituut OTB, maakt deel uit van de internationale jury die zich in mei gaat buigen over de inrichting van de Chinese provincie Shenzhen. Deze regio ten noorden van Hongkong maakt momenteel een snelle economische groei door. De jury bestaat verder uit deskundigen uit Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en China zelf.
STW

Technologiestichting STW moet het in de jaren na 2000 doen met een kleine vijf miljoen gulden minder dan haar was beloofd. STW is nu bang dat ‘haar brievenbus dicht moet’ voor onderzoeksvoorstellen. De stichting had gerekend op 19,2 miljoen gulden extra van moederorganisatie NWO, maar dat blijft nu bij 14,6 miljoen. NWO zegt dat ze geen geld heeft om haar belofte gestand te doen. Ze had erop gerekend de zeggenschap te krijgen over 500 miljoen gulden aan onderzoeksgeld dat nu rechtstreeks naar de universiteiten gaat. STW-directeur Halvers is het met dat argument niet eens.
Film

De Verenigingenraad (Vera) waarin studie- en studentenverenigingen zijn vertegenwoordigd, heeft van de TU 2400 gulden ontvangen voor promotiemateriaal gedurende de afgelopen voorlichtingsdagen. Van dit geld is onder meer een filmpje gemaakt waarin de studentenverenigingen zich presenteren. Het is de bedoeling dat deze film ook gebruikt gaat worden tijdens de Owee.

Nipo

Ongeveer duizend studenten worden in de komende weken door het Nipo benaderd met vragen over hun tevredenheid met de studie. De enquête is een initiatief van het college van bestuur, dat graag wil weten hoe de studenten denken over onder meer de kwaliteit van de colleges, de beschikbaarheid van computers en andere aspecten van het onderwijs. Het Nipo mag de informatie alleen gebruiken voor dit onderzoek en moet de gegevens van de studenten na afloop vernietigen.
Terras

Studieadvies