Kort Nieuws

BotlekDe TU en TNO tekenen aanstaande woensdag een overeenkomst om het onderzoek aan boortunnels een extra impuls te geven.

Zürich

De ETH in Zürich heeft een aan de TU ontwikkeld systeem voor de levering van publicaties in gebruik genomen. In het systeem, Docutrans genaamd, worden documenten of delen daarvan ingescand en opgeslagen. Daarna kunnen ze op verzoek vrijwel geheel automatisch geleverd worden, op papier, per fax of via e-mail. Door deze procedure belanden de documenten sneller bij behoeftige wetenschappers.
OTB

Prof.dr.ir. H. Priemus, directeur van het onderzoeksinstituut OTB, voert voor het zesde achtereenvolgende jaar de ranglijst aan van productiefste ruimtelijke wetenschappers. Die lijst wordt opgesteld door het tijdschrift Rooilijn van de Universiteit van Amsterdam en heeft betrekking op de periode 1996-1998. In totaal is Delft de derde universiteit, na Amsterdam en Utrecht.
SSC

Er komt een studie naar de huisvesting van het Studenten Service Centrum (SSC) van de TU. Het SSC omvat verschillende onderdelen die nu nog verspreid zijn over de TU-wijk, zoals studentenadviesbureau, sportcentrum en helpdesk van de campuscard. De bedoeling is dat studenten zich in de toekomst bij één balie kunnen melden. Ook de VSSD zou zich in de nieuwe locatie moeten vestigen. In het verleden is al eens een vleugel van Technische Natuurkunde geopperd als mogelijk onderkomen voor het SSC.
CAO

Terwijl een universitaire CAO nog uitblijft, zijn de hogescholen en vakbonden het eens geworden over het salaris en over de `flexibilisering’ van het personeel. Daarmee de eerste cao in het hbo een feit. De grootste bond in het hbo, de AOb, zal het akkoord echter niet ondertekenen. Volgens het akkoord krijgen werknemers in het hbo er in totaal vier procent salaris bij. De eerste drie procent over twee maanden, in juli, het laatste procent volgt in mei van het jaar 2000. Ookkrijgt het personeel in oktober 1999 een eindejaarsuitkering van 0,75 procent. De cao loopt van 1 januari tot 1 juni 2000.
Theater

Theater De Veste wordt waarschijnlijk voor 1,75 miljoen gulden verbouwd. Cultuurwethouder Astrid Janssen van studentenpartij Stip heeft hiervoor een voorstel aan de gemeenteraad voorgelegd. De Veste bestaat pas drie jaar. De verbouwing is onder meer nodig om het theater aantrekkelijker te maken voor commercieel verhuur. Zelf had De Veste de gemeente om zeven miljoen gulden gevraagd. Daarmee zou de kleine zaal grondig verbouwd moeten worden, zodat deze geschikt wordt voor optredens zoals altijd de bedoeling was. Omdat de kleine zaal de afgelopen drie jaar nauwelijks is gebruikt, doet de ruimte sinds enige tijd dienst als theatercafé. Dat blijft nu zo.

Botlek

De TU en TNO tekenen aanstaande woensdag een overeenkomst om het onderzoek aan boortunnels een extra impuls te geven. Het onderzoek vindt plaats in samenwerking met de organisaties van HSL-Zuid en Betuweroute. In het Stevinlab moet een grote proefopstelling verrijzen, waar vanaf september krachtmetingen aan segmenten van de Botlektunnel zullen plaatsvinden. Die proeven moeten uiteindelijk leiden tot geoptimaliseerde tunnelontwerpen en betere computermodellen. Het project maakt deel uit van het Delfts Cluster, waarin de TU met een aantal onderzoeksinstituten uit de civiele sector samenwerkt.
Zürich

OTB