Kort nieuws

Technisch TwenteDe Universiteit Twente (UT) is tóch niet van plan haar naam te wijzigen. Omdat Twente in de wet als ’technische universiteit’ staat aangemerkt, had UT-rector Van Vught gesuggereerd dit aan te passen.

Hoofd

Studieadviseur drs. J.W.P de Booy is per 1 februari benoemd tot hoofd van het Studentenadviesbureau. De benoeming geldt in eerste instantie voor zeven maanden, totdat de oprichting van het Studenten Service Centrum zijn beslag heeft gekregen. Booy blijft voor een halve dagtaak studieadviseur bij Elektro.
Televisie (1)

Ir. Hans Garlich van de faculteit Geodesie is deze week in Tirol om opnamen te maken voor het NCRV-programma Willem Wever. Garlich legt in de uitzending uit hoe je precies de hoogte van een berg kunt meten. Om de hoogte van de Oostenrijkse Grossglockner te bepalen, maakt de TU’er onder meer gebruik van een barometer en een GPS-ontvanger. Willem Wever is een jeugdprogramma dat op lokatie antwoord geeft op vragen van kinderen.
Televisie (2)

Het VPRO-programma Noorderlicht heeft op 27 januari opnamen gemaakt in de Centrale Bibliotheek. Voor de opnamen, die op 23 februari worden uitgezonden, is onder meer het Trésor bezocht, terwijl gepensioneerd waterstaats-ingenieur Boehmer de ‘atlas’ van Leemans over rivierdijken en rivierdoorbraken raadpleegde.
Zwervers

Studentenvereniging De Delftsche Zwervers organiseert regelmatig kampen voor moeilijk lerende kinderen, zo meldde Delta vorige week. Maar onjuist was dat er drie schoolbegeleiders en elf Zwervers zouden meegaan op een groep van slechts zeven kinderen. Per kamp gaan 28 kinderen mee. ,,Er zijn zeven tentjes met ieder vier kinderen,” aldus een woordvoerder van de Zwervers.
Druk

Studenten zijn de afgelopen twee jaar harder gaan studeren en meer tijd gaan besteden aan bijbaantjes. Dat valt op te maken uit een enquête onder studenten van de Katholieke Universiteit Nijmegen. De ondervraagde studenten besteden gemiddeld 1431 uur per jaar aan hun studie. Dat is nog steeds minder dan de norm van minister Ritzen, 1680 uur, maar wel duidelijk meer dan twee jaar geleden. Toen kwamen de studenten tot niet meer dan 1218 uur studie. De studenten zijn daarnaast gemiddeld 318 uur kwijt aan bijbaantjes. Hun jaarlijkse werklast komt daarmee dus op 1749 uur, ruim meer dan wat een gemiddelde werknemer met een 36-urige werkweek aan werk verzet. Die komt tot 1584 uur per jaar.
Verkeersbord

Een TU-student is dit weekeinde aangehouden toen hij met een verkeersbord onder de arm over de Mekelweg fietste. Toen hij de politie zag, gooide hij het bord weg, maar dat hielp niet meer. Tegen de student, die verklaarde het bord gevonden te hebben op de Michiel de Ruyterweg, is proces-verbaal opgemaakt. Waarschijnlijk komt hij er met een fikse geldboete vanaf.

Technisch Twente

De Universiteit Twente (UT) is tóch niet van plan haar naam te wijzigen. Omdat Twente in de wet als ’technische universiteit’ staat aangemerkt, had UT-rector Van Vught gesuggereerd dit aan te passen. Want Twente heeft ook maatschappijwetenschappelijke studierichtingen in huis. Maar omdat de UT haar speciale status van technische universiteit niet kwijt wil, blijft de naam voorlopig ongewijzigd, zo laat een voorlichter desgevraagd weten. ,,En als we de naam veranderen, dan overleggen we eerst met de twee collega-universiteiten.”
Hoofd

Televisie (1)