Kort Nieuws

AërosolenDriehonderd wetenschappers uit ruim twintig landen ontmoeten elkaar volgende week maandag in de Aula tijdens de jaarlijkse Europese Aërosolen Conferentie.

Loting

Misschien moeten hogescholen en universiteiten de loting voor numerus-fixusopleidingen in de toekomst weer zelf uitvoeren; mogelijk met een aanvullend gesprek over de motivatie en relevante werkervaring. Dat zei minister Ritzen vrijdag bij de installatie van de commissie-Drenth. Deze commissie zal nagaan of de toelating van studenten tot een opleiding met een studentenstop vervangen of verbeterd kan worden. De lotingsprocedure werd deze zomer ter discussie gesteld na het relletje rond de scholiere Meike Vernooy en haar gemiddeld eindexamencijfer van 9,6.
Intreerede

Prof.dr.ir. A.L.N. Stevels van de vakgroep constructies bij Industrieel Ontwerpen hield gisteren zijn intreerede. Daarin sprak hij over vier gradaties in milieukundig ontwerpen, van verbetering van huidige concepten (de meeste relatieve vorm) tot nieuwe ontwerpen, geschikt voor een duurzame samenleving (de meest absolute vorm). In zijn onderwijs wil Stevels zich vooral richten op de eerste drie vormen. Een duurzame samenleving kan immers niet alleen bereikt worden op basis van wetenschap en techniek, maar vraagt ook inspanningen van alle maatschappelijke actoren, inclusief consumenten, aldus Stevels.
Uitstel

De forse stijging van het collegegeld en de scherpe norm van de prestatiebeurs is voor havo- en vwo-scholieren geen aanleiding om af te zien van een studie aan een hogeschool of universiteit. Ze stellen wel vaker hun keuze voor een studie uit, maar niet af. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam hebben uitgevoerd. Er werden tweeduizend scholieren ondervraagd die zich in 1995 en dit jaar niet inschreven voor een vervolgopleiding.
Tegenbestuur

Voor het eerst in lange tijd zal de verkiezing van het bestuur van Praktische Studie, de studievereniging bij Civiele Techniek, niet gladjes verlopen. Hoewel de kandidaten voor het PS-bestuur al sinds begin dit jaar meelopen en ingewerkt worden, is vorige week een compleet tegenbestuur kandidaat gesteld. De organisatoren van de actie zijn ontevreden over de selectieprocedure en willen de PS-leden meer invloed geven. Vanmiddag wordt erover gestemd.
Grijze chemie

In het Wetenschapsbudget dat met Prinsjesdag openbaar wordt, komt een plan voor de zogeheten ‘Ritzen-hoogleraren’. De minister zal extra geld vrijmaken om jonge hoogleraren aan te stellen in vakgebieden waar de vergrijzing toeslaat. Komend jaar gebeurt dat bij chemie, het jaar daarop bij letteren. Hoe dit precies gefinancierd wordt, is nog niet helemaal duidelijk.

Aërosolen

Driehonderd wetenschappers uit ruim twintig landen ontmoeten elkaar volgende week maandag in de Aula tijdens de jaarlijkse Europese Aërosolen Conferentie. Tijdens deze vier dagen durende conferentie probeert de organisatie techniek en theorie over deze kleine vaste stofdeeltjes in gas of lucht bij elkaar te brengen. Aërosolen in medicijnen, keramische materiaal voor autocilinders, optische chips en milieu zijn onderwerpen die aan bod komen. Speciale gasten zijn onder andere aërosol-goeroe Friedlander uit Los Angeles, Europees grondlegger professor Preining uit Wenen en toonaangevend broeikaseffectdeskundige professor Grassl uit Hamburg.
Loting

Intreerede