Shell-prijsDe Shell Bachelor Master Prijs 2010 gaat bij de bachelors zeker naar een student van de TU Delft. Ook de faculteit is bekend: Technische Natuurwetenschappen.
Dat blijkt uit de deze week bekendgemaakte nominaties. De kanshebbers zijn Tobias Coppejans en Aletta Kaas, die beiden molecular science & technology studeren. De prijs wordt dit jaar voor de zesde keer uitgereikt en is bestemd voor de beste afstudeerscripties over duurzaamheid en technologie van bachelor en masterstudenten. Het is een initiatief van Shell en de drie technische universiteiten. De kans is groot dat bij de uitreiking op 15 februari ook een TU-student de prijs voor masterstudenten wint. Sjoerd Wille (maritieme techniek) en Remco Addink (werktuigbouwkunde), zijn twee van de vijf genomineerden. Addink won in november de Young Wild Idea prijs. Hij wil met een magneetveld uit afvalwarmte elektriciteit opwekken.
Keurmerk
De faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) heeft als eerste een masteropleiding die zich ‘internationaal programma’ mag noemen. Het gaat om de opleiding engineering and policy analysis (EPA). De erkenning komt van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) en is een keurmerk voor opleidingen die zich willen onderscheiden op hun internationale oriëntatie. EPA was onderdeel van een pilot van de NVAO met twintig onderwijsprogramma’s die onder meer werden beoordeeld op visie op internationalisering, onderwijzen en leren, en leerresultaten.
Gewrichtsprothesen
Dr.ir. Edward Valstar krijgt vrijdag 28 januari de Anna Prijs tijdens het jaarcongres van de Nederlandse Orthopedische Vereniging. Hij werkt bij de afdeling biomechanica van 3mE, die nauw samenwerkt met de Biomechanics and Imaging Group (BIG) van het Leids Universitair Medisch Centrum. De BIG onderzoekt loslating van prothesen en ondersteunt met computernavigatietechnieken implantatie van prothesen. Valstar draagt met fundamenteel technische informatie bij aan het onderzoek. De prijs bestaat uit een geldbedrag van tienduizend euro, een oorkonde en een plaquette.
Studiereis
De studentenraadsfractie van Oras gaat van 7 tot en met 23 februari op studiereis naar Zuid-Korea. Daar onderzoekt zij hoe de Zuid-Koreanen omgaan met ict in het onderwijs en hoe bedrijven samenwerken met universiteiten. Ook komt uitwisseling met de TU aan bod. De studenten bezoeken de Seoul National University, de private universiteit Bostec en het Korean Advanced Institute of Science and Technology dat uitwisselingen kent met Industrieel Ontwerpen. Verder spreken zij met het Nuffic en Samsung.
Bedrijvendagen
Studenten die zich willen oriënteren op hun carrière of op zoek zijn naar een stage, kunnen van dinsdag 8 tot en met donderdag 10 februari inspiratie opdoen bij De Delftse Bedrijvendagen. 104 Nationale en internationale bedrijven presenteren zich in de aula, studenten kunnen hun cv laten checken en informeel praten met recruiters.
Op 1, 2 en 3 februari zijn er sollicitatietrainingen.
Proeflessen
Hou je van dans, zang, muziek, fotografie, cabaret of theater? En wil je weten of lessen wat voor jou zijn? Kom dan op woensdag 2 februari tussen 19.00 en 22.30 uur naar de open avond Cultuur bij het Sport- en Cultuurcentrum. Daar kun je docenten ontmoeten, lessen uitproberen en met cultuurstudentenverenigingen kennismaken. Later in het jaar is het niet meer mogelijk om een proefles te volgen.
Nieuwe bachelor
De faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) en het Erasmus Medisch Centrum werken aan een nieuwe bacheloropleiding: bionanoscience. Dat is althans de werktitel van de opleiding die zich bevindt op het snijvlak van natuurkunde, biologie, geneeskunde en fysica. Onderzoek op dit gebied neemt volgens Rob Mudde, onderwijsdirecteur van TNW, een enorme vlucht. Het initiatief van de opleiding lag bij het Erasmus MC, dat moeilijk mensen kon vinden voor onderzoek op dit gebied. “Je moet fysisch kunnen werken, de basis van natuurkunde hebben en snappen hoe het biologisch systeem werkt op cel- en subcelniveau”, zegt Mudde. “Een opleiding daarvoor bestaat nog niet echt.” Mudde denkt dat de opleiding vooral aantrekkelijk is voor meiden omdat zij appelleert aan gezondheid. De ondernemingsraad meent dat bionanoscience te specifiek is voor een bachelor, maar Mudde zegt dat de opleiding juist breed georiënteerd is. De opleiding begint op zijn vroegst in september 2012.
“Electricity is the new car fuel, it’s the future,” said Willet Kempton, a professor of Earth, Ocean, and Environment studies at the University of Delaware, while speaking at the annual AAAS (American Association for the Advancement of Science) conference in San Diego. The policy drivers behind electric vehicles are that they diminish dependence on foreign oil and reduce greenhouse gas emissions by using renewable energy sources. President Barack Obama is therefore aiming to have 1 million plug-in hybrid electric vehicles on US roads by 2015.
The problem however is that current power plants are inefficient and slow to respond to frequency regulations, or the differences in the amounts of energy supply and demand, which must now be carefully balanced. Because wind energy is highly unpredictable and the electric grid itself has no storage capacity, there is need for a smarter, more reliable infrastructure.
US researchers strongly believe that vehicle-to-grid technology (V2G) is the answer. Professor Kempton developed V2G, which refers to a two-way flow of electricity and communication between electric vehicles and the electric grid. Instead of merely distributing energy to electric cars, the cars’ batteries can also be used as a source of energy. Electric cars will thus be able to store energy and to return power to the grid.
The rationale behind this innovative idea is this: on average, cars in the United States are only used for one hour each day, and the average distance travelled daily is 60 kilometres. Hence, most storage of electricity remains unused. This means a parked car can be used as a power source for 23 hours, which is the time it will be plugged into the grid. In this way, car drivers would also profit when their cars are parked.
Because the travel behaviour of electric car drivers can be forecasted, the smart grid ‘knows’ the power demand required over the course of the day. Moreover, unpredicted peaks in demand can also be dealt with thanks to the car-based storage capacity. V2G cars will nevertheless not be fully unloaded by the smart grid. According to the researchers, 10 to 20 kW is a reasonable range of power that a car could deliver to a grid.
The theoretical potential of V2G was first studied in 1997. In 2008, researchers first hooked up an all-electric vehicle to the real grid. In order to start serving markets for peak power and storage of renewable electric generation, huge challenges must still be overcome. First, US car companies do not yet produce vehicles with V2G capability. Second, new regulations and policies are needed; for example, such as a new net energy metering system and laws for returning energy to the net.
The University of Delaware has just signed the first license for V2G technology with AutoPort. This major vehicle processing facility will produce the first 100 V2G cars as a proof-of-concept demonstration of the technology this year. After that, business models for electric vehicle interaction with the grid must be established. Promising test beds for V2G are areas with lots of wind energy, such as the Netherlands, Denmark, Texas and California.
In Europe, the Danish island of Bornholm is about to host the first demo project of electric cars powered by wind. The project is called Edison (Electric Vehicles in a Distributed and Integrated market using Sustainable energy and Open Networks) and will start with only 15 vehicles, as a model for the 200,000 electric cars targeted for Denmark by 2020. The project will intelligently use wind power to charge car batteries. Researchers will use simulations and historical data to determine the best way to match supply and demand. IBM and Siemens have joined Dong Energy in the project, as well as the Technical University of Denmark.
www.ceoe.udel.edu/people/profile.aspx?willett

Comments are closed.