Kort nieuws

DiefstalUit de faculteit Industrieel Ontwerpen is voor zeventienduizend gulden aan computerapparatuur gestolen. In het eerste weekend van november kwamen inbrekers binnen door een ruitje in te slaan.

Het afgelopen jaar werd aan de TU herhaaldelijk ingebroken. De dieven waren vooral uit op geheugenchips uit computers. Tegen de inbraken worden door de politie, in samenwerking met de TU, maatregelen genomen van ,,zowel bouwkundige als organisatorische aard”. De grootte van de TU maakt bewaking echter erg moeilijk, aldus politiewoordvoerder F. Van Rijnswou. Volgens hem zijn de diefstallen niet het werk van degene die de vorige serie inbraken in TU-gebouwen pleegde. Die zit nog vast.
Jonge onderzoekers

De organisatie voor de Nationale Wedstrijd voor Jonge Onderzoekers heeft in Delft, aan het De Vries van Heijstplantsoen, onderdak gekregen. De wedstrijd werd het afgelopen jaar gewonnen door Wouter Couzijn, eerstejaars elekrotechniek. In januari is de voorronde en een maand later volgt de landelijke strijd. Iedereen in de leeftijd tussen tien en twintig jaar kan eraan meedoen.

Nicoline Haisma, derdejaars industrieel ontwerpen en naast onder meer Couzijn lid van de commissie, verwacht ongeveer tweehonderd deelnemers voor de eerste ronde. ,,We kunnen nog wel wat mentoren en opbouwers gebruiken”, zegt ze. Het is de bedoeling dat voor de wedstrijd volgend jaar meer samengewerkt wordt met de TU.
Programmeerkampioenschap

Bij de faculteit Technische Wiskunde en Informatica worden zaterdag en zondag de Noord-West Europese kampioenschappen programmeren gehouden. In teams van drie moeten de deelnemers in vijf uur tijd zoveel mogelijk vraagstukken zien op te lossen. De studievereniging van deze faculteit Christiaan Huygens neemt de organisatie van deze voorronde op zich. Zaterdag zijn er diverse activiteiten voor de dertig deelnemende teams en zondag om 11 uur begint de echte wedstrijd. Winnaars mogen in maart volgend jaar naar de wereldkampioenschappen in Californië.
Stellingen

Uitgeverij BZZTôH bracht afgelopen dinsdag de landelijke versie uit van het Delftse boekje ‘De beste stellingen zijn van hout’. Onder de titel ‘In stelling gebracht’ verzamelde wetenschapsjournalist Kees Roos van De Telegraaf een selectie van de beste stellingen van promovendi uit heel Nederland. Hetboek (ISBN: 90 5501 352 8) is in de winkel te krijgen voor fl. 19,50.
Technisch onderzoek

Nederland loopt niet langer voorop als het gaat om investeringen door overheid en bedrijven in onderzoek en ontwikkeling. Dat blijkt uit een rapport van het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Centraal Planbureau genaamd: ‘Internationale vergelijking immateriële investeringen’. In 1988 liep Nederland zelfs nog voor de andere grote hooggeïndustrialiseerde landen, maar nu kan ze zich alleen nog meten aan de kleinere.

Diefstal

Uit de faculteit Industrieel Ontwerpen is voor zeventienduizend gulden aan computerapparatuur gestolen. In het eerste weekend van november kwamen inbrekers binnen door een ruitje in te slaan. Naast de diefstal vernielden zij voor vijfentwintighonderd gulden een beeldscherm.

Jonge onderzoekers

Programmeerkampioenschap