ScholingDe aftrek van scholingskosten in het nieuwe belastingplan zal worden verruimd. Dat heeft de staatssecretaris van Financiën vorige week aan de Tweede Kamer toegezegd.
In de huidige plannen kunnen de kosten voor scholing tot twaalfduizend gulden van de belasting worden afgetrokken. De staatssecretaris onderzoekt of dat verdubbeld kan worden. Het betreft opleidingen die de positie op de arbeidsmarkt moeten verbeteren. Dit zijn vaak zeer kostbare cursussen.
Woonruimte
De TU Delft gaat de Hogeschool Delft helpen met hun huisvestingsprobleem. Gezocht wordt naar ruimte op de grond van de universiteit
Computeronderwijs
Hoger onderwijs via de computer kan even goed zijn als ouderwets onderwijs, stellen zestien professoren van de University of Illinois. Maar dan kost het meer tijd en geld.
De professoren, die een jaar lang op de onderwijskundige de voors en tegens van online-onderwijs hebben gestudeerd, stellen dat internet-klassen vooral klein moeten zijn. Alleen als docenten aan niet meer dan twintig mensen tegelijk lesgeven, kunnen ze hen nog het gevoel geven dat ze meer zijn dan een gezichtloos nummer.
Universiteiten moeten vooral niet te gemakkelijk denken over onderwijs via de computer, stellen de Amerikanen die onlangs een rapport uitbrachten. Het is geen kwestie van even een webcamera in de collegezaal en dictaten op internet zetten. Docenten moeten bijvoorbeeld extra inspanningen leveren om studenten gemotiveerd te houden.
Meer techniek
Wanneer er lesmethodes verschijnen met veel aandacht voor technische en bèta-onderwerpen, krijgen leerlingen vanzelf meer interesse voor techniek. En daar zullen technische en bèta-opleidingen van profiteren. Dat zegt een ‘denktank’ van Axis, de organisatie die ervoor moet zorgen dat er meer studenten kiezen voor een technische opleiding. De huidige leerboeken bevatten weinig aandacht voor technische kwesties. Leerlingen komen daardoor niet in aanraking met techniek – en kiezen daarom later ook niet voor een andere opleiding.
Docenten staan tegenwoordig onder zo’n tijdsdruk, dat ze zich steeds meer vasthouden aan de leerboeken van educatieve uitgeverijen. Deze ‘methode-afhankelijkheid’ biedt kansen, meent Axis. Als er wel leerboeken komen waarin leerlingen technische problemen moeten oplossen, zullen leraren die intensief gebruiken. Scholieren zullendaardoor eerder kiezen voor een technische opleiding.
Leraren zijn alfa’s, die geen affiniteit hebben met techniek. Om dat te veranderen, zouden toekomstige leraren in hun opleiding een flinke portie techniek moeten krijgen. Toch is Axis niet erg hoopvol over het effect van zo’n investering. Lerarenopleidingen volgen trends in het onderwijs plaats van ze in te voeren. De invloed van educatieve uitgeverijen is veel groter, stelt Axis.
De aftrek van scholingskosten in het nieuwe belastingplan zal worden verruimd. Dat heeft de staatssecretaris van Financiën vorige week aan de Tweede Kamer toegezegd. In de huidige plannen kunnen de kosten voor scholing tot twaalfduizend gulden van de belasting worden afgetrokken. De staatssecretaris onderzoekt of dat verdubbeld kan worden. Het betreft opleidingen die de positie op de arbeidsmarkt moeten verbeteren. Dit zijn vaak zeer kostbare cursussen.
Woonruimte
De TU Delft gaat de Hogeschool Delft helpen met hun huisvestingsprobleem. Gezocht wordt naar ruimte op de grond van de universiteit
Computeronderwijs
Hoger onderwijs via de computer kan even goed zijn als ouderwets onderwijs, stellen zestien professoren van de University of Illinois. Maar dan kost het meer tijd en geld.
De professoren, die een jaar lang op de onderwijskundige de voors en tegens van online-onderwijs hebben gestudeerd, stellen dat internet-klassen vooral klein moeten zijn. Alleen als docenten aan niet meer dan twintig mensen tegelijk lesgeven, kunnen ze hen nog het gevoel geven dat ze meer zijn dan een gezichtloos nummer.
Universiteiten moeten vooral niet te gemakkelijk denken over onderwijs via de computer, stellen de Amerikanen die onlangs een rapport uitbrachten. Het is geen kwestie van even een webcamera in de collegezaal en dictaten op internet zetten. Docenten moeten bijvoorbeeld extra inspanningen leveren om studenten gemotiveerd te houden.
Meer techniek
Wanneer er lesmethodes verschijnen met veel aandacht voor technische en bèta-onderwerpen, krijgen leerlingen vanzelf meer interesse voor techniek. En daar zullen technische en bèta-opleidingen van profiteren. Dat zegt een ‘denktank’ van Axis, de organisatie die ervoor moet zorgen dat er meer studenten kiezen voor een technische opleiding. De huidige leerboeken bevatten weinig aandacht voor technische kwesties. Leerlingen komen daardoor niet in aanraking met techniek – en kiezen daarom later ook niet voor een andere opleiding.
Docenten staan tegenwoordig onder zo’n tijdsdruk, dat ze zich steeds meer vasthouden aan de leerboeken van educatieve uitgeverijen. Deze ‘methode-afhankelijkheid’ biedt kansen, meent Axis. Als er wel leerboeken komen waarin leerlingen technische problemen moeten oplossen, zullen leraren die intensief gebruiken. Scholieren zullendaardoor eerder kiezen voor een technische opleiding.
Leraren zijn alfa’s, die geen affiniteit hebben met techniek. Om dat te veranderen, zouden toekomstige leraren in hun opleiding een flinke portie techniek moeten krijgen. Toch is Axis niet erg hoopvol over het effect van zo’n investering. Lerarenopleidingen volgen trends in het onderwijs plaats van ze in te voeren. De invloed van educatieve uitgeverijen is veel groter, stelt Axis.
Comments are closed.