Onderwijs

Kort nieuws

PaleisWim T. Schippers beijvert zich via een stichting al een aantal jaren voor de herbouw van het Amsterdamse Paleis van Volksvlijt, dat in 1929 is afgebrand en sindsdien een bijna legendarische status verworven heeft.

Op uitnodiging van bouwkundestudievereniging Stylos geeft Schippers maandag een lunchlezing over zijn droom om het Paleis op basis van de oude bouwtekeningen weer te laten verrijzen op de plek waar later het gebouw van de Nederlandse Bank is neergezet. Het Paleis . dat groter was dan het Paleis op de Dam en 5700 vierkante meter glas bevatte . zou weer als imposante cultuurtempel moeten dienen. Tegenstanders van Schippers’ plannen vinden het misplaatste nostalgie, maar Geert Mak, een kenner van de geschiedenis van Amsterdam, steunt zijn plan. Voorafgaand aan het verhaal van Schippers houdt Emile Wennekes een lezing. Hij is auteur van een boek over het door de architect van het Amstel Hotel ontworpen Paleis voor Volksvlijt en betrokken bij Schippers’ stichting.
Vliegsimulator

Het Aerospace Software and Technologies Institute (Asti) van de TU Delft en vliegopleiding European Pilot Selection and Training (EPST) gaan samen een vliegsimulator ontwikkelen. Deze week tekenden prof. Ben Droste, decaan van L&R, en EPST-directeur Dick Verburg een overeenkomst voor twee jaar. EPST en Asti gaan een fixed base simulator voor types van Airbus en Boeing ontwikkelen. “Een fixed base simulator beweegt niet, maar het lijkt dat wel zo door wat je ziet. Het is zo realistisch dat mensen die achterin meekijken regelmatig van hun stoel vallen”, licht Verburg toe. Buitenlandse leveranciers leveren deze simulators al, voor 1,5 miljoen euro. “We denken er met bestaande technieken één te ontwikkelen voor minder dan een half miljoen euro.” De eerste ‘vlucht’ vindt waarschijnlijk al binnen een paar maanden plaats. “Als de simulator goed en goedkoop genoeg is, brengen we hem op de markt”, aldus Verburg.
Superfoto

’s Werelds grootste foto . een in Delft gemaakte foto van de TU-campus . dreigt van de troon te worden gestoten door een supergedetailleerde foto van de skyline van Seattle. Volgens het Amerikaanse elektronicablad CNet staat Microsoft-onderzoeker Michael Cohen op het punt om een foto te publiceren van 10 miljard pixels, viermaal zoveel als de Delftse recordhouder. Cohen gebruikt dezelfde techniek die onderzoekers van TNO in 2004 gebruikten om hun recordfoto te maken: neem een groot aantal detailfoto’s en plak die aan elkaar.
Geschil

De studentenraad wil de harde knip voorkomen door het instemmingsrecht in te zetten. Ze heeft een advocaat in de arm genomen om te voorkomen dat het college van bestuur (cvb) de harde knip invoert. De studentenraad is tegen het systeem waarbij eerst het bachelordiploma moet worden gehaald voordat de student verder mag met de master. Ze zijn bang voor studievertraging. Het cvb is het niet eens met het instemmingsrecht, een soort veto, waar de studentenraad een beroep op doet. De doelen die volgens het college met de harde knip gerealiseerd worden, maken deel uit van het instellingsplan, waarmee de studentenraad heeft ingestemd. Dit instellingsplan is het voornaamste beleidsdocument van de universiteit.

De studentenraad is echter van mening dat die doelen, zoals het aanpakken van struikelvakken en studeerbaarheid van de bachelor, niet met de harde knip gerealiseerd moeten worden. Voorzitter van de studentenraad Suze Ann Bakker zegt dat de harde knip nooit specifiek is genoemd in het instellingsplan. “Als we er toentertijd over hadden gelezen of gehoord, hadden we er nooit mee ingestemd”, zegt Bakker. “En daardoor hebben we nu een meningsverschil over de rechten van de medezeggenschap in deze kwestie.”
Rolls Royce

De faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek sluit donderdag een overeenkomst met Rolls Royce om studenten stage te laten lopen bij de straalmotorafdeling van de auto- en vliegtuigmotorfabrikant. Rolls Royce maakt motoren voor de Joint Strike Fighter (JSF). Het zogeheten ‘memorandum of understanding’ wordt getekend tijdens een symposium van de L&R-studievereniging ‘Leonardo da Vinci’ over de luchtvaartmotor. De studenten willen hierover meer worden onderwezen aan de TU.
Tribler

Een persvoorlichter van EZ verwacht niet dat de subsidie voor het peer-to-peer-programma Tribler wordt ingetrokken. Dit naar aanleiding van Kamervragen van SP-kamerlid Arda Gerkens. “Het project is bedoeld om nieuwe mogelijkheden te creëren voor het uitzenden van televisieprogramma’s via het internet. Zo’n innovatief project past binnen onze criteria voor het verlenen van subsidie.” Het aan de TU ontwikkelde programma raakte in opspraak toen het tv-programma Nova vorige week dinsdag stelde dat Tribler, dat een innovatiesubsidie heeft ontvangen van het ministerie van economische zaken, vooral wordt gebruikt voor het illegaal downloaden en verspreiden van bijvoorbeeld pornofilms.

Het aantal downloads van de website van Tribler is explosief gestegen sinds de uitzending van Nova. Begin deze maand was het programma veertigduizend keer gedownload, in ruim een week is dit aantal opgelopen tot zestigduizend.
Kantoorwoningen

Kantoren raken weer gevulder door de aantrekkende economie, maar er is nog veel leegstand. Eenderde van de leegstaande kantoren zal nooit meer als zodanig gebruikt worden, simpelweg omdat er te weinig mensen voor zijn. Dit verwachten onderzoekers van de afdeling real estate & housing van Bouwkunde en de stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting (SEV). Door in heel Nederland leegstaande kantoorgebouwen te verbouwen, kunnen tienduizenden nieuwe woningen worden gecreëerd, denken zij. De Delftse onderzoekers hebben daarom samen met het SEV een soort servicepunt gecreëerd waar projectontwikkelaars, aannemers en gemeenten kunnen aankloppen voor informatie. “Naar behoefte voeren we ook een quickscan uit, waarin we kijken of een kantoorgebouw geschikt is om verbouwd te worden en hoe dat het beste aangepakt kan worden”, zegt dr. Theo van der Voordt van Bouwkunde.
Yan overleden

Een van de opmerkelijkste alumni van de TU Delft is overleden. Kust- en waterbouwkundige Yan Kai overleed afgelopen zondag op 94-jarige leeftijd in zijn woonplaats Nanjing in China. Na een ingenieursopleiding in China haalde Yan in 1938 in Delft de graad van civiel ingenieur, in een tijd waarin Chinese studenten nog zeldzaam waren. Na zijn vertrek uit Delft groeide Yan uit tot een van de belangrijkste waterbouwkundigen van Azië. Hij wordt gezien als de grondlegger van de Chinese kustmorfologie, deed baanbrekend onderzoek naar modderige Chinese kustgebieden en speelde zo’n zeventig jaar lang een hoofdrol in het watermanagement van het land. Yan was onder meer hoogleraar aan de Hohai Universiteit, president van het East China Institute of Water Conservancy en lid van de Chinese Academie van Wetenschappen.
FuTUre design

Voertuigen met vloeibare banden of een door de mens aangedreven vliegtuig. Dit zijn twee ideeën voor het vervoermiddel van de toekomst. In totaal zonden 82 teams van havo- en vwo-scholieren hun plan in om mee te doen aan de ontwerpwedstrijd FuTUre design Delft 2006. De jury, bestaande uit rector Fokkema, prof.ir. Wubbo Ockels (L&R) en prof.dr.ir. Sevil Sariyildiz (Bouwkunde), is positief over de creativiteit van de inzendingen. Zij zullen tijdens de finaledag op 13 mei drie winnaars aanwijzen.
Dubbele master

Excellente studenten zonder studievertraging kunnen vanaf september een dubbel masterdiploma behalen door de masters applied physics (Technische Natuurwetenschappen) en management of technology (Techniek, Bestuur en Management) in dezelfde periode van drie jaar te volgen. Studenten natuurkunde, scheikunde of biotechnologie kunnen op deze manier sneller hun master management of technology halen. De dubbele master duurt niet langer dan gebruikelijk, omdat de keuzeprogramma’s zijn gecombineerd en de afstudeerprojecten in dezelfde periode plaatsvinden. Bovendien zijn er een aantal vrijstellingen. Uitblinkers krijgen de kans om het programma in twee jaar te doen. Ingenieurs die harde technische expertise combineren met managementkwaliteiten zijn erg gewild in het bedrijfsleven. Het gaat om een proef, die na twee jaar wordt geëvalueerd.
Wielrenner overleden

Tijdens de eerste etappe van de ‘Omloop der Peel’, afgelopen zaterdag, is Pieter Dijkshoorn aan een hartstilstand overleden. De 29-jarige coureur reed daar voor de Delftse studentenwielerclub WTOS, waarvan hij sinds 1998 een zeer actief lid was. Drie kilometer voor het einde van de etappe zakte hij door zijn linkerarm en viel op de grond. Reanimatiepogingen door de snel aanwezige EHBO’ers mochten niet baten. Een dag later vond er een indrukwekkend eerbetoon plaats op de plek des onheils. Behalve de renners en andere betrokkenen waren daar ook veel speciaal naar Someren afgereisde WTOS’ers bij aanwezig. “Het was een enorme steun om het hele peloton achter ons te zien staan tijdens de twee minuten stilte”, vertelt een aangeslagen vice-voorzitter Wouter Betting. Drie dagen voor zijn overlijden werd Dijkshoorn in de categorie amateurs A nog tweede in de tijdrit bij het districtskampioenschap van Zuid-Holland. Pieter Dijkshoorn wordt donderdag begraven in Pijnacker.

Paleis

Wim T. Schippers beijvert zich via een stichting al een aantal jaren voor de herbouw van het Amsterdamse Paleis van Volksvlijt, dat in 1929 is afgebrand en sindsdien een bijna legendarische status verworven heeft. Op uitnodiging van bouwkundestudievereniging Stylos geeft Schippers maandag een lunchlezing over zijn droom om het Paleis op basis van de oude bouwtekeningen weer te laten verrijzen op de plek waar later het gebouw van de Nederlandse Bank is neergezet. Het Paleis . dat groter was dan het Paleis op de Dam en 5700 vierkante meter glas bevatte . zou weer als imposante cultuurtempel moeten dienen. Tegenstanders van Schippers’ plannen vinden het misplaatste nostalgie, maar Geert Mak, een kenner van de geschiedenis van Amsterdam, steunt zijn plan. Voorafgaand aan het verhaal van Schippers houdt Emile Wennekes een lezing. Hij is auteur van een boek over het door de architect van het Amstel Hotel ontworpen Paleis voor Volksvlijt en betrokken bij Schippers’ stichting.
Vliegsimulator

Het Aerospace Software and Technologies Institute (Asti) van de TU Delft en vliegopleiding European Pilot Selection and Training (EPST) gaan samen een vliegsimulator ontwikkelen. Deze week tekenden prof. Ben Droste, decaan van L&R, en EPST-directeur Dick Verburg een overeenkomst voor twee jaar. EPST en Asti gaan een fixed base simulator voor types van Airbus en Boeing ontwikkelen. “Een fixed base simulator beweegt niet, maar het lijkt dat wel zo door wat je ziet. Het is zo realistisch dat mensen die achterin meekijken regelmatig van hun stoel vallen”, licht Verburg toe. Buitenlandse leveranciers leveren deze simulators al, voor 1,5 miljoen euro. “We denken er met bestaande technieken één te ontwikkelen voor minder dan een half miljoen euro.” De eerste ‘vlucht’ vindt waarschijnlijk al binnen een paar maanden plaats. “Als de simulator goed en goedkoop genoeg is, brengen we hem op de markt”, aldus Verburg.
Superfoto

’s Werelds grootste foto . een in Delft gemaakte foto van de TU-campus . dreigt van de troon te worden gestoten door een supergedetailleerde foto van de skyline van Seattle. Volgens het Amerikaanse elektronicablad CNet staat Microsoft-onderzoeker Michael Cohen op het punt om een foto te publiceren van 10 miljard pixels, viermaal zoveel als de Delftse recordhouder. Cohen gebruikt dezelfde techniek die onderzoekers van TNO in 2004 gebruikten om hun recordfoto te maken: neem een groot aantal detailfoto’s en plak die aan elkaar.
Geschil

De studentenraad wil de harde knip voorkomen door het instemmingsrecht in te zetten. Ze heeft een advocaat in de arm genomen om te voorkomen dat het college van bestuur (cvb) de harde knip invoert. De studentenraad is tegen het systeem waarbij eerst het bachelordiploma moet worden gehaald voordat de student verder mag met de master. Ze zijn bang voor studievertraging. Het cvb is het niet eens met het instemmingsrecht, een soort veto, waar de studentenraad een beroep op doet. De doelen die volgens het college met de harde knip gerealiseerd worden, maken deel uit van het instellingsplan, waarmee de studentenraad heeft ingestemd. Dit instellingsplan is het voornaamste beleidsdocument van de universiteit.

De studentenraad is echter van mening dat die doelen, zoals het aanpakken van struikelvakken en studeerbaarheid van de bachelor, niet met de harde knip gerealiseerd moeten worden. Voorzitter van de studentenraad Suze Ann Bakker zegt dat de harde knip nooit specifiek is genoemd in het instellingsplan. “Als we er toentertijd over hadden gelezen of gehoord, hadden we er nooit mee ingestemd”, zegt Bakker. “En daardoor hebben we nu een meningsverschil over de rechten van de medezeggenschap in deze kwestie.”
Rolls Royce

De faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek sluit donderdag een overeenkomst met Rolls Royce om studenten stage te laten lopen bij de straalmotorafdeling van de auto- en vliegtuigmotorfabrikant. Rolls Royce maakt motoren voor de Joint Strike Fighter (JSF). Het zogeheten ‘memorandum of understanding’ wordt getekend tijdens een symposium van de L&R-studievereniging ‘Leonardo da Vinci’ over de luchtvaartmotor. De studenten willen hierover meer worden onderwezen aan de TU.
Tribler

Een persvoorlichter van EZ verwacht niet dat de subsidie voor het peer-to-peer-programma Tribler wordt ingetrokken. Dit naar aanleiding van Kamervragen van SP-kamerlid Arda Gerkens. “Het project is bedoeld om nieuwe mogelijkheden te creëren voor het uitzenden van televisieprogramma’s via het internet. Zo’n innovatief project past binnen onze criteria voor het verlenen van subsidie.” Het aan de TU ontwikkelde programma raakte in opspraak toen het tv-programma Nova vorige week dinsdag stelde dat Tribler, dat een innovatiesubsidie heeft ontvangen van het ministerie van economische zaken, vooral wordt gebruikt voor het illegaal downloaden en verspreiden van bijvoorbeeld pornofilms.

Het aantal downloads van de website van Tribler is explosief gestegen sinds de uitzending van Nova. Begin deze maand was het programma veertigduizend keer gedownload, in ruim een week is dit aantal opgelopen tot zestigduizend.
Kantoorwoningen

Kantoren raken weer gevulder door de aantrekkende economie, maar er is nog veel leegstand. Eenderde van de leegstaande kantoren zal nooit meer als zodanig gebruikt worden, simpelweg omdat er te weinig mensen voor zijn. Dit verwachten onderzoekers van de afdeling real estate & housing van Bouwkunde en de stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting (SEV). Door in heel Nederland leegstaande kantoorgebouwen te verbouwen, kunnen tienduizenden nieuwe woningen worden gecreëerd, denken zij. De Delftse onderzoekers hebben daarom samen met het SEV een soort servicepunt gecreëerd waar projectontwikkelaars, aannemers en gemeenten kunnen aankloppen voor informatie. “Naar behoefte voeren we ook een quickscan uit, waarin we kijken of een kantoorgebouw geschikt is om verbouwd te worden en hoe dat het beste aangepakt kan worden”, zegt dr. Theo van der Voordt van Bouwkunde.
Yan overleden

Een van de opmerkelijkste alumni van de TU Delft is overleden. Kust- en waterbouwkundige Yan Kai overleed afgelopen zondag op 94-jarige leeftijd in zijn woonplaats Nanjing in China. Na een ingenieursopleiding in China haalde Yan in 1938 in Delft de graad van civiel ingenieur, in een tijd waarin Chinese studenten nog zeldzaam waren. Na zijn vertrek uit Delft groeide Yan uit tot een van de belangrijkste waterbouwkundigen van Azië. Hij wordt gezien als de grondlegger van de Chinese kustmorfologie, deed baanbrekend onderzoek naar modderige Chinese kustgebieden en speelde zo’n zeventig jaar lang een hoofdrol in het watermanagement van het land. Yan was onder meer hoogleraar aan de Hohai Universiteit, president van het East China Institute of Water Conservancy en lid van de Chinese Academie van Wetenschappen.
FuTUre design

Voertuigen met vloeibare banden of een door de mens aangedreven vliegtuig. Dit zijn twee ideeën voor het vervoermiddel van de toekomst. In totaal zonden 82 teams van havo- en vwo-scholieren hun plan in om mee te doen aan de ontwerpwedstrijd FuTUre design Delft 2006. De jury, bestaande uit rector Fokkema, prof.ir. Wubbo Ockels (L&R) en prof.dr.ir. Sevil Sariyildiz (Bouwkunde), is positief over de creativiteit van de inzendingen. Zij zullen tijdens de finaledag op 13 mei drie winnaars aanwijzen.
Dubbele master

Excellente studenten zonder studievertraging kunnen vanaf september een dubbel masterdiploma behalen door de masters applied physics (Technische Natuurwetenschappen) en management of technology (Techniek, Bestuur en Management) in dezelfde periode van drie jaar te volgen. Studenten natuurkunde, scheikunde of biotechnologie kunnen op deze manier sneller hun master management of technology halen. De dubbele master duurt niet langer dan gebruikelijk, omdat de keuzeprogramma’s zijn gecombineerd en de afstudeerprojecten in dezelfde periode plaatsvinden. Bovendien zijn er een aantal vrijstellingen. Uitblinkers krijgen de kans om het programma in twee jaar te doen. Ingenieurs die harde technische expertise combineren met managementkwaliteiten zijn erg gewild in het bedrijfsleven. Het gaat om een proef, die na twee jaar wordt geëvalueerd.
Wielrenner overleden

Tijdens de eerste etappe van de ‘Omloop der Peel’, afgelopen zaterdag, is Pieter Dijkshoorn aan een hartstilstand overleden. De 29-jarige coureur reed daar voor de Delftse studentenwielerclub WTOS, waarvan hij sinds 1998 een zeer actief lid was. Drie kilometer voor het einde van de etappe zakte hij door zijn linkerarm en viel op de grond. Reanimatiepogingen door de snel aanwezige EHBO’ers mochten niet baten. Een dag later vond er een indrukwekkend eerbetoon plaats op de plek des onheils. Behalve de renners en andere betrokkenen waren daar ook veel speciaal naar Someren afgereisde WTOS’ers bij aanwezig. “Het was een enorme steun om het hele peloton achter ons te zien staan tijdens de twee minuten stilte”, vertelt een aangeslagen vice-voorzitter Wouter Betting. Drie dagen voor zijn overlijden werd Dijkshoorn in de categorie amateurs A nog tweede in de tijdrit bij het districtskampioenschap van Zuid-Holland. Pieter Dijkshoorn wordt donderdag begraven in Pijnacker.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.