Kort Nieuws

HobbyzolderHet Science Centre, de doorstart van het Techniek Museum, is op zoek naar technische hobbyopstellingen. Denk aan knikkerbanen, lanceerinstallaties of zelfgeknutselde pilskaravanen uit een studentenflat.

,Einde

Oud-voorzitter van de Delftse Studenten Sport Federatie (DSSF), Arnoud Haffmans, heeft de ongeveer veertig bij de federatie aangesloten studentensportverenigingen per e-mail laten weten dat de DSSF ‘in ruste’ zal worden gebracht. Ook een laatste poging om vanuit de verenigingen nieuwe (interim) bestuursleden te charteren voor het lopende studiejaar leidde niet tot aanmeldingen. Behalve belangenbehartiger van de sportverenigingen en sporters was DSSF ook organisator van verscheidene sporttoernooien en evenementen. Bovendien was de federatie verantwoordelijk voor de samenstelling van het TU-team voor de Batavierenrace en het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap. Als de formaliteiten achter de rug zijn zal de laatste hamerslag weerklinken op een laatste ALV.

,Warme trui

Tientallen studenten mopperen over regen, wind en lage temperaturen. De klagende studenten komen voornamelijk uit Suriname, Afrikaanse landen en Indonesië. Dit meldt ombudsman Wil Knippenberg in zijn jaarverslag van 2007. De temperatuur op studentenkamers zorgt ook voor klachten. Studenten zetten de verwarming het liefst op dertig graden. Verhuurders zijn niet blij met hoge temperaturen, omdat bij de huurprijs van de kamers vaak de energie is inbegrepen. De ombudsman geeft de bevriezende studenten het advies om een trui te kopen. Volgens Knippenberg zijn er, voor ongeveer vijftig euro, uitstekende truien te krijgen. Hij kwam tot deze conclusie nadat hij marktonderzoek had gedaan naar de prijs en kwaliteit van warme wollen truien.

,Stuurloos

De Algemene Bewonersorganisatie lijkt een langzame dood te sterven. Niemand voelt zich geroepen om in het bestuur te gaan zitten. Het vorige bestuur werd eind september weggestuurd uit onvrede over zijn functioneren. Leden werd sindsdien gevraagd zich te melden voor een bestuursfunctie. Op maandag 1 december zou er tijdens een algemene ledenvergadering een nieuw bestuur gekozen worden, maar niemand wilde. Van de acht aanwezige leden zijn er twee aangewezen die gaan werven. Deadline: 9 februari 2009.

,Softwaredeal

De TU is afgelopen maandag een samenwerking aangegaan met Microsoft en met ict-dienstverlener Avanade. Per 1 december is de eerste promovendus bij prof.dr. Arie van Deursen (software engineering bij Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica) aan de slag gegaan. De plaats wordt door Avanade en Microsoft gefinancierd. Onderzoekster Felienne Hermans zal werken aan modelgedreven software die programmeren makkelijker, productiever en betrouwbaarder moet maken. Meer promovendi worden verwacht.

,Nuna 5

Nuna 5 doet mee aan de tiende World Solar Challenge. De drieduizend kilometer lange zonnerace door Australië vindt plaats van 25 tot 31 oktober 2009. De vijfde editie van de Delftse zonnewagen moet nog sneller en compacter worden dan zijn voorgangers. Ook is het de bedoeling om de zonnewagen meer om te vormen tot een ‘gewone’ auto met rechte zit en reguliere verlichting. Nuon heeft wederom als hoofdsponsor getekend.

www.nuonsolarteam.nl

,Verkeersmanagement

Signaleringssystemen boven de snelweg, toeritdoseringen bij de oprit en een inhaalverbod voor vrachtverkeer, hebben in de periode van 1996 tot 2005 de hoeveelheid files met 25 procent verminderd, schat het ministerie van verkeer en waterstaat. Dergelijk verkeersmanagement is het meest gebruikte wapen in de strijd tegen het dagelijkse fileleed. Bouwen van wegen is te duur en duurt te lang, en een kilometerheffing is technisch en lastig in te voeren, aldus verkeerskundige ir. Henk Taale (Civiele Techniek en Geowetenschappen) die op 5 december hoopt te promoveren op zijn proefschrift ‘Integrated Anticipatory Control of Road Networks’. Over blijft dus: verkeersmanagement. Maar, constateert Taale, de verkeersturing vindt vooral op lokaal niveau plaats en er is niet veel communicatie en samenwerking tussen de wegbeheerders. In plaats van lokaal en reactief verkeersmanagement pleit Taale voor een geïntegreerde en anticiperende aanpak. In zijn promotieonderzoek toont hij met simulaties aan dat een vooruitkijkende aanpak tot kortere files leidt.

Hobbyzolder

Het Science Centre, de doorstart van het Techniek Museum, is op zoek naar technische hobbyopstellingen. Denk aan knikkerbanen, lanceerinstallaties of zelfgeknutselde pilskaravanen uit een studentenflat. Het nieuwe centrum zoekt bijzondere bouwsels, mooie objecten of bizarre opstellingen die een verborgen leven leiden op Delftse zolders. Het is de bedoeling hiermee een tentoonstelling te bouwen over het plezier in de technologie. Inzendingen met foto voor 17 december naar madeby@tudelft.nl.

Einde

Warme trui