Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Buiten de campus

Komt de autoloze zondag terug?

Fietsen op de snelweg kon en mocht tijdens de tien autoloze zondagen in 1973 en 1974. (Foto: Rob Mieremet / Anefo, Nationaal Archief. Bewerking: Delta) 

Komt de autoloze zondag terug? Als het aan het Internationaal Energieagentschap (IEA) ligt wel, met name in steden. Het is een van de tien voorstellen die het agentschap doet om de (dreigende) energiecrisis het hoofd te bieden. Oudere mensen kennen de autoloze zondag nog uit 1973 en 1974 toen Nederland te maken kreeg met een Arabische olieboycot.

Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management, verklaart nu in het Noordhollands Dagblad dat autoloze zondagen in grote steden inderdaad effect kunnen hebben op het olieverbruik. Zeker als het om een langere periode gaat. Een paar zondagen zetten geen zoden aan de dijk, maar over een langere periode wel.” Hij snapt dat het IEA de pijlen richt op de steden. Daar zijn de effecten het grootst en zijn er goede vervoersalternatieven.”

Autoloze zondagen helpen niet alleen om de afhankelijkheid van Russische olie-import (een beetje) te verminderen, ze steunen ook de klimaatdoelstellingen, vinden zowel het IEA als Van Wee: “Er zijn steden in Latijns-Amerika waar ze ze hebben ingevoerd zonder dat er een aanleiding voor was, puur omdat het fijn is om in schone lucht te recreëren. Bovendien is het nu een goed moment om het te doen. Zei Churchill niet: never waste a good crisis?” 

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.