Campus

‘Kok en Gullit, dat zou interessant zijn geweest’

Filmmaker Niek Koppen maakte vorig jaar ‘De keuken van Kok’, een documentaire over de verkiezingscampagne van de PvdA. ,,Van tevoren zei iedereen: dat lukt je nooit! Dat is de beste uitdaging die je me kunt stellen.’


1 Koppen: ,,Ik ben eigenlijk alleen maar in mensen geïnteresseerd”

Als premier Kok in het gezelschap van zijn campagneteam op de televisie verneemt dat hij de Tweede Kamerverkiezingen heeft gewonnen, straalt zijn gezicht van oor tot oor, maar echt uit zijn dak gaat hij niet. Later op de avond vraagt hij zijn vrouw Rita hoe hij zijn overwinningsspeech in Paradiso moet houden. ,,Mezelf blijven, zoals gewoonlijk?” Rita knikt instemmend.

Wim Kok staat allerminst bekend als een druktemaker. Opzienbarende zaken van hem komen in de film dan ook niet naar boven. Het blijft erbij dat hij ongegeneerd aan het beleg van een broodje ruikt en openlijk toont dat hij digibeet is. ,,Ik neem het hem niet kwalijk dat hij geen avontuurlijke man is”, zegt Niek Koppen. ,,Als kiezer vind ik dat wel geruststellend. Hij paart inhoud aan natuurlijk leiderschap. Zoals hij in de film is, zo is hij echt, maar voor de camera was hij wel extra voorzichtig.”

Koppen wilde een film maken over een Nederlandse verkiezingscampagne, zoals de befaamde Amerikaanse documentarist D.A. Pennebaker deed over die van Bill Clinton in 1992. Dat hij juist de campagne van de PvdA wilde volgen had meerdere redenen. ,,De PvdA is traditioneel een gesloten partij, dus dat zou de film tot iets bijzonders maken. En omdat Kok al premier was, verschafte me dat toegang tot het Torentje en het Catshuis. Daar wordt bijna nooit gefilmd.”

Dat Koppen toestemming van de PvdA kreeg om de film te maken, had bijna niemand verwacht. Toch waren er weinig obstakels. Koppen heeft Kok pas persoonlijk ontmoet toen de film gemaakt ging worden. ,,Dat was een heel leuk gesprek. Hij was vooral bang voor het geluid in de film, voor vreemde uitspraken of grappen. Dat kan ik me voorstellen. Zelf zou ik het ook niet meteen doen.”
Tegenwerking

Uiteindelijk heeft Koppen samen met de PvdA een aantal afspraken gemaakt over wat wel en niet kon. Belangrijke voorwaarden waren dat het landsbelang en het persoonlijk belang van de gefilmden niet in het geding kwamen. Binnen die beperking heeft hij vrijuit kunnen filmen. Wel liet hij ruimte om na afloop over het materiaal te discussiëren. Uiteindelijk werd hem geen strobreed in de weg gelegd – behalve door Ivo Niehe. ,,Toen Kok bij hem in de studio was, mocht ik niet filmen. Daar heb ik me bijzonder aan geërgerd. Kok zou samen met Ruud Gullit aan tafel zitten. De confrontatie tussen die twee leek me erg interessant.”

Ondanks de tegenwerking van Niehe is de documentaire er dus wel gekomen. Het is een degelijk gemaakte film, waarbij de camera het campagneteam van de PvdA dicht op de huid zit. Hetbegint op dag nadat de PvdA de gemeenteraadsverkiezingen heeft gewonnen, wanneer het campagneteam, waarin opvallend veel jonge mensen, in goede stemming bijeenkomt. ‘Sterk en sociaal’, gaat de campagne heten.


2 Fragment uit de ‘De keuken van Kok’

De documentaire laat zien dat het tijdens een verkiezingscampagne erg belangrijk is dat de neuzen in dezelfde richting staan. Wanneer Rick van der Ploeg tijdens een bijeenkomst de hypotheekrente ter discussie stelt, heeft hij iets verkeerds gezegd en is de partij en het campagneteam in rep en roer. Dat conflict heeft Koppen dankbaar aangegrepen om te tonen hoe vader Kok de gelederen herstelt.

Wat het meest opvalt aan de film is het schaduwgevecht dat het campagneteam voert met de media. Op een gegeven moment roept campagne-lid en oud-nieuwslezeres Noortje van Oostveen politiek verslaggever Kees Boonman tot de orde, omdat hij zijn vragen niet van tevoren bekend wil maken. Kok vindt Boonman ‘een geval apart’. Koppen: ,,Ik had verwacht dat zo’n campagne meer politiek inhoudelijk zou zijn. Dat het dus meer zou gaan om het maken van politieke keuzen, hoe de PvdA zich bijvoorbeeld opstelt ten opzichte van Bolkesteijn.”
Ondergang


3 Fragment uit de ‘De keuken van Kok’

‘De keuken van Kok’, die in première ging tijdens het afgelopen documentairefestival in Amsterdam, is niet de eerste film van Koppen. Vier jaar geleden won hij een Gouden Kalf met ‘De slag in de Javazee’. De eerste echtgenoot van de moeder van Koppen is als marine-officier in deze beruchte zeeslag om het leven gekomen. Diens foto stond altijd op het bureau van zijn moeder. ,,Deze film moest ik toen maken”, aldus Koppen. ,,Van de mensen die in de film zitten, is inmiddels een kwart niet meer in leven.”

In de slag in de Javazee (1942) werd een geallieerde vloot met een belangrijke Nederlandse inbreng door Japanse schepen tot zinken gebracht. Het is de Nederlandse versie van de Titanic, die de ondergang van de oude wereld symboliseert. Koppen: ,,Het is een heel essentieel moment in de geschiedenis, namelijk het moment waarop Nederland Indië verliest en definitief geen koloniale grootmacht meer is.”

De missie stond onder leiding van eskadercommendant, schout-bij-nacht Karel Doorman. ,,Ik heb Karel Doorman heel hoog zitten”, zegt Koppen. ,,Doorman is een tragische held, iemand die weet dat hij zijn ondergang tegemoet gaat, maar toch ten strijde trekt.”


4 Fragment uit de ‘De keuken van Kok’

Het meeste publieke succes behaalde Koppen tot nu toe met ‘The Hunt’, een documentaire over de Engelse vossenjacht, onlangs nog door de NPS uitgezonden. Voor deze film werd hij door een producent gevraagd. Hoewel hij niets met het onderwerp had, wilde hij hem graag maken. ,,Een documentaire maken in Engeland trok me erg aan. Bovendien was het een visueel onderwerp. Als ik iets ander wil dan ‘De slag in de Javazee’, waarin veel talking heads voorkomen, dan kan ik dat bereiken met ‘The Hunt’, dacht ik.”

‘The Hunt’ is indrukwekkend en aangrijpend tegelijk. Dat Koppen als buitenstaander geen vooropgezette mening over de vossenjacht had, ziet hij als een voordeel, want daardoor werd hij door voor- en tegenstanders in Engeland geaccepteerd. Ooktijdens het filmen lag zijn compassie niet op de eerste plaats bij de dieren. ,,Ik heb altijd meer compassie met de mens. Als een film over dieren gaat, dan gaat het toch altijd over de mens achter het dier. Ik ben eigenlijk alleen maar in mensen geïnteresseerd.”

‘De keuken van Kok’ draait do. 11 feb. om 19.45 uur in Filmhuis Lumen. Na afloop zal de filmmaker praten over de totstandkoming van de documentaire.

,,,

Filmmaker Niek Koppen maakte vorig jaar ‘De keuken van Kok’, een documentaire over de verkiezingscampagne van de PvdA. ,,Van tevoren zei iedereen: dat lukt je nooit! Dat is de beste uitdaging die je me kunt stellen.”


1 Koppen: ,,Ik ben eigenlijk alleen maar in mensen geïnteresseerd”

Als premier Kok in het gezelschap van zijn campagneteam op de televisie verneemt dat hij de Tweede Kamerverkiezingen heeft gewonnen, straalt zijn gezicht van oor tot oor, maar echt uit zijn dak gaat hij niet. Later op de avond vraagt hij zijn vrouw Rita hoe hij zijn overwinningsspeech in Paradiso moet houden. ,,Mezelf blijven, zoals gewoonlijk?” Rita knikt instemmend.

Wim Kok staat allerminst bekend als een druktemaker. Opzienbarende zaken van hem komen in de film dan ook niet naar boven. Het blijft erbij dat hij ongegeneerd aan het beleg van een broodje ruikt en openlijk toont dat hij digibeet is. ,,Ik neem het hem niet kwalijk dat hij geen avontuurlijke man is”, zegt Niek Koppen. ,,Als kiezer vind ik dat wel geruststellend. Hij paart inhoud aan natuurlijk leiderschap. Zoals hij in de film is, zo is hij echt, maar voor de camera was hij wel extra voorzichtig.”

Koppen wilde een film maken over een Nederlandse verkiezingscampagne, zoals de befaamde Amerikaanse documentarist D.A. Pennebaker deed over die van Bill Clinton in 1992. Dat hij juist de campagne van de PvdA wilde volgen had meerdere redenen. ,,De PvdA is traditioneel een gesloten partij, dus dat zou de film tot iets bijzonders maken. En omdat Kok al premier was, verschafte me dat toegang tot het Torentje en het Catshuis. Daar wordt bijna nooit gefilmd.”

Dat Koppen toestemming van de PvdA kreeg om de film te maken, had bijna niemand verwacht. Toch waren er weinig obstakels. Koppen heeft Kok pas persoonlijk ontmoet toen de film gemaakt ging worden. ,,Dat was een heel leuk gesprek. Hij was vooral bang voor het geluid in de film, voor vreemde uitspraken of grappen. Dat kan ik me voorstellen. Zelf zou ik het ook niet meteen doen.”
Tegenwerking

Uiteindelijk heeft Koppen samen met de PvdA een aantal afspraken gemaakt over wat wel en niet kon. Belangrijke voorwaarden waren dat het landsbelang en het persoonlijk belang van de gefilmden niet in het geding kwamen. Binnen die beperking heeft hij vrijuit kunnen filmen. Wel liet hij ruimte om na afloop over het materiaal te discussiëren. Uiteindelijk werd hem geen strobreed in de weg gelegd – behalve door Ivo Niehe. ,,Toen Kok bij hem in de studio was, mocht ik niet filmen. Daar heb ik me bijzonder aan geërgerd. Kok zou samen met Ruud Gullit aan tafel zitten. De confrontatie tussen die twee leek me erg interessant.”

Ondanks de tegenwerking van Niehe is de documentaire er dus wel gekomen. Het is een degelijk gemaakte film, waarbij de camera het campagneteam van de PvdA dicht op de huid zit. Hetbegint op dag nadat de PvdA de gemeenteraadsverkiezingen heeft gewonnen, wanneer het campagneteam, waarin opvallend veel jonge mensen, in goede stemming bijeenkomt. ‘Sterk en sociaal’, gaat de campagne heten.


2 Fragment uit de ‘De keuken van Kok’

De documentaire laat zien dat het tijdens een verkiezingscampagne erg belangrijk is dat de neuzen in dezelfde richting staan. Wanneer Rick van der Ploeg tijdens een bijeenkomst de hypotheekrente ter discussie stelt, heeft hij iets verkeerds gezegd en is de partij en het campagneteam in rep en roer. Dat conflict heeft Koppen dankbaar aangegrepen om te tonen hoe vader Kok de gelederen herstelt.

Wat het meest opvalt aan de film is het schaduwgevecht dat het campagneteam voert met de media. Op een gegeven moment roept campagne-lid en oud-nieuwslezeres Noortje van Oostveen politiek verslaggever Kees Boonman tot de orde, omdat hij zijn vragen niet van tevoren bekend wil maken. Kok vindt Boonman ‘een geval apart’. Koppen: ,,Ik had verwacht dat zo’n campagne meer politiek inhoudelijk zou zijn. Dat het dus meer zou gaan om het maken van politieke keuzen, hoe de PvdA zich bijvoorbeeld opstelt ten opzichte van Bolkesteijn.”
Ondergang


3 Fragment uit de ‘De keuken van Kok’

‘De keuken van Kok’, die in première ging tijdens het afgelopen documentairefestival in Amsterdam, is niet de eerste film van Koppen. Vier jaar geleden won hij een Gouden Kalf met ‘De slag in de Javazee’. De eerste echtgenoot van de moeder van Koppen is als marine-officier in deze beruchte zeeslag om het leven gekomen. Diens foto stond altijd op het bureau van zijn moeder. ,,Deze film moest ik toen maken”, aldus Koppen. ,,Van de mensen die in de film zitten, is inmiddels een kwart niet meer in leven.”

In de slag in de Javazee (1942) werd een geallieerde vloot met een belangrijke Nederlandse inbreng door Japanse schepen tot zinken gebracht. Het is de Nederlandse versie van de Titanic, die de ondergang van de oude wereld symboliseert. Koppen: ,,Het is een heel essentieel moment in de geschiedenis, namelijk het moment waarop Nederland Indië verliest en definitief geen koloniale grootmacht meer is.”

De missie stond onder leiding van eskadercommendant, schout-bij-nacht Karel Doorman. ,,Ik heb Karel Doorman heel hoog zitten”, zegt Koppen. ,,Doorman is een tragische held, iemand die weet dat hij zijn ondergang tegemoet gaat, maar toch ten strijde trekt.”


4 Fragment uit de ‘De keuken van Kok’

Het meeste publieke succes behaalde Koppen tot nu toe met ‘The Hunt’, een documentaire over de Engelse vossenjacht, onlangs nog door de NPS uitgezonden. Voor deze film werd hij door een producent gevraagd. Hoewel hij niets met het onderwerp had, wilde hij hem graag maken. ,,Een documentaire maken in Engeland trok me erg aan. Bovendien was het een visueel onderwerp. Als ik iets ander wil dan ‘De slag in de Javazee’, waarin veel talking heads voorkomen, dan kan ik dat bereiken met ‘The Hunt’, dacht ik.”

‘The Hunt’ is indrukwekkend en aangrijpend tegelijk. Dat Koppen als buitenstaander geen vooropgezette mening over de vossenjacht had, ziet hij als een voordeel, want daardoor werd hij door voor- en tegenstanders in Engeland geaccepteerd. Ooktijdens het filmen lag zijn compassie niet op de eerste plaats bij de dieren. ,,Ik heb altijd meer compassie met de mens. Als een film over dieren gaat, dan gaat het toch altijd over de mens achter het dier. Ik ben eigenlijk alleen maar in mensen geïnteresseerd.”

‘De keuken van Kok’ draait do. 11 feb. om 19.45 uur in Filmhuis Lumen. Na afloop zal de filmmaker praten over de totstandkoming van de documentaire.

Filmmaker Niek Koppen maakte vorig jaar ‘De keuken van Kok’, een documentaire over de verkiezingscampagne van de PvdA. ,,Van tevoren zei iedereen: dat lukt je nooit! Dat is de beste uitdaging die je me kunt stellen.”


1 Koppen: ,,Ik ben eigenlijk alleen maar in mensen geïnteresseerd”

Als premier Kok in het gezelschap van zijn campagneteam op de televisie verneemt dat hij de Tweede Kamerverkiezingen heeft gewonnen, straalt zijn gezicht van oor tot oor, maar echt uit zijn dak gaat hij niet. Later op de avond vraagt hij zijn vrouw Rita hoe hij zijn overwinningsspeech in Paradiso moet houden. ,,Mezelf blijven, zoals gewoonlijk?” Rita knikt instemmend.

Wim Kok staat allerminst bekend als een druktemaker. Opzienbarende zaken van hem komen in de film dan ook niet naar boven. Het blijft erbij dat hij ongegeneerd aan het beleg van een broodje ruikt en openlijk toont dat hij digibeet is. ,,Ik neem het hem niet kwalijk dat hij geen avontuurlijke man is”, zegt Niek Koppen. ,,Als kiezer vind ik dat wel geruststellend. Hij paart inhoud aan natuurlijk leiderschap. Zoals hij in de film is, zo is hij echt, maar voor de camera was hij wel extra voorzichtig.”

Koppen wilde een film maken over een Nederlandse verkiezingscampagne, zoals de befaamde Amerikaanse documentarist D.A. Pennebaker deed over die van Bill Clinton in 1992. Dat hij juist de campagne van de PvdA wilde volgen had meerdere redenen. ,,De PvdA is traditioneel een gesloten partij, dus dat zou de film tot iets bijzonders maken. En omdat Kok al premier was, verschafte me dat toegang tot het Torentje en het Catshuis. Daar wordt bijna nooit gefilmd.”

Dat Koppen toestemming van de PvdA kreeg om de film te maken, had bijna niemand verwacht. Toch waren er weinig obstakels. Koppen heeft Kok pas persoonlijk ontmoet toen de film gemaakt ging worden. ,,Dat was een heel leuk gesprek. Hij was vooral bang voor het geluid in de film, voor vreemde uitspraken of grappen. Dat kan ik me voorstellen. Zelf zou ik het ook niet meteen doen.”
Tegenwerking

Uiteindelijk heeft Koppen samen met de PvdA een aantal afspraken gemaakt over wat wel en niet kon. Belangrijke voorwaarden waren dat het landsbelang en het persoonlijk belang van de gefilmden niet in het geding kwamen. Binnen die beperking heeft hij vrijuit kunnen filmen. Wel liet hij ruimte om na afloop over het materiaal te discussiëren. Uiteindelijk werd hem geen strobreed in de weg gelegd – behalve door Ivo Niehe. ,,Toen Kok bij hem in de studio was, mocht ik niet filmen. Daar heb ik me bijzonder aan geërgerd. Kok zou samen met Ruud Gullit aan tafel zitten. De confrontatie tussen die twee leek me erg interessant.”

Ondanks de tegenwerking van Niehe is de documentaire er dus wel gekomen. Het is een degelijk gemaakte film, waarbij de camera het campagneteam van de PvdA dicht op de huid zit. Hetbegint op dag nadat de PvdA de gemeenteraadsverkiezingen heeft gewonnen, wanneer het campagneteam, waarin opvallend veel jonge mensen, in goede stemming bijeenkomt. ‘Sterk en sociaal’, gaat de campagne heten.


2 Fragment uit de ‘De keuken van Kok’

De documentaire laat zien dat het tijdens een verkiezingscampagne erg belangrijk is dat de neuzen in dezelfde richting staan. Wanneer Rick van der Ploeg tijdens een bijeenkomst de hypotheekrente ter discussie stelt, heeft hij iets verkeerds gezegd en is de partij en het campagneteam in rep en roer. Dat conflict heeft Koppen dankbaar aangegrepen om te tonen hoe vader Kok de gelederen herstelt.

Wat het meest opvalt aan de film is het schaduwgevecht dat het campagneteam voert met de media. Op een gegeven moment roept campagne-lid en oud-nieuwslezeres Noortje van Oostveen politiek verslaggever Kees Boonman tot de orde, omdat hij zijn vragen niet van tevoren bekend wil maken. Kok vindt Boonman ‘een geval apart’. Koppen: ,,Ik had verwacht dat zo’n campagne meer politiek inhoudelijk zou zijn. Dat het dus meer zou gaan om het maken van politieke keuzen, hoe de PvdA zich bijvoorbeeld opstelt ten opzichte van Bolkesteijn.”
Ondergang


3 Fragment uit de ‘De keuken van Kok’

‘De keuken van Kok’, die in première ging tijdens het afgelopen documentairefestival in Amsterdam, is niet de eerste film van Koppen. Vier jaar geleden won hij een Gouden Kalf met ‘De slag in de Javazee’. De eerste echtgenoot van de moeder van Koppen is als marine-officier in deze beruchte zeeslag om het leven gekomen. Diens foto stond altijd op het bureau van zijn moeder. ,,Deze film moest ik toen maken”, aldus Koppen. ,,Van de mensen die in de film zitten, is inmiddels een kwart niet meer in leven.”

In de slag in de Javazee (1942) werd een geallieerde vloot met een belangrijke Nederlandse inbreng door Japanse schepen tot zinken gebracht. Het is de Nederlandse versie van de Titanic, die de ondergang van de oude wereld symboliseert. Koppen: ,,Het is een heel essentieel moment in de geschiedenis, namelijk het moment waarop Nederland Indië verliest en definitief geen koloniale grootmacht meer is.”

De missie stond onder leiding van eskadercommendant, schout-bij-nacht Karel Doorman. ,,Ik heb Karel Doorman heel hoog zitten”, zegt Koppen. ,,Doorman is een tragische held, iemand die weet dat hij zijn ondergang tegemoet gaat, maar toch ten strijde trekt.”


4 Fragment uit de ‘De keuken van Kok’

Het meeste publieke succes behaalde Koppen tot nu toe met ‘The Hunt’, een documentaire over de Engelse vossenjacht, onlangs nog door de NPS uitgezonden. Voor deze film werd hij door een producent gevraagd. Hoewel hij niets met het onderwerp had, wilde hij hem graag maken. ,,Een documentaire maken in Engeland trok me erg aan. Bovendien was het een visueel onderwerp. Als ik iets ander wil dan ‘De slag in de Javazee’, waarin veel talking heads voorkomen, dan kan ik dat bereiken met ‘The Hunt’, dacht ik.”

‘The Hunt’ is indrukwekkend en aangrijpend tegelijk. Dat Koppen als buitenstaander geen vooropgezette mening over de vossenjacht had, ziet hij als een voordeel, want daardoor werd hij door voor- en tegenstanders in Engeland geaccepteerd. Ooktijdens het filmen lag zijn compassie niet op de eerste plaats bij de dieren. ,,Ik heb altijd meer compassie met de mens. Als een film over dieren gaat, dan gaat het toch altijd over de mens achter het dier. Ik ben eigenlijk alleen maar in mensen geïnteresseerd.”

‘De keuken van Kok’ draait do. 11 feb. om 19.45 uur in Filmhuis Lumen. Na afloop zal de filmmaker praten over de totstandkoming van de documentaire.