Klacht om vegakantine Bouwkunde

Stichting AgriFacts heeft een klacht ingediend bij de Commissie Wetenschappelijke Integriteit (CWI) van de TU. De stichting bestrijdt de berekeningen van de klimaatwinst van de vegetarische kantine bij Bouwkunde.

(Foto: TU Delft)

‘Daar gaan we weer…’ regeert prof.dr.ir. Andy van der Dobbelsteen, duurzaamheidscoördinator van de TU, op Twitter (@dobbelska). ‘Maandenlang is de @tudelft gestalkt door Stichting Agrifacts, die blijft ageren tegen de keuze om vlees noch vis te serveren in het restaurant van de faculteit @BKTUDelft, ook al zijn studenten en medewerkers daar heel tevreden over.’

In een recent artikel in het sectorblad Agraaf stelt Stichting Agrifacts dat er verschillend is omgegaan met voedingsmiddelen van dierlijke en plantaardige oorsprong. ‘Zo worden dranken van dierlijke oorsprong (melk) wel meegeteld, maar dranken van plantaardige oorsprong niet. Hierdoor wordt het verschil in CO2-voetprint tussen een voedingspatroon met en zonder dierlijke producten groter’, concludeert de stichting.

‘De cijfers die we hebben gebruikt om inzichtelijk te maken wat het verschil is tussen diverse diëten komt uit eigen onderzoek van enkele jaren terug. Inmiddels heeft @rivm ook cijfers van de CO2-footprint van voedsel. En die wijken in verhoudingen niet af van mijn cijfers’, aldus Van den Dobbelsteen in een Tweetdraad.

De TU Delft laat weten dat de integriteitscommissie gaat kijken of de klacht binnen haar opdracht valt en of de klacht ontvankelijk is.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl