Kieswijzer voor studenten

Wie de standpunten van politieke partijen over het hoger onderwijs belangrijk vindt, kan de website studentenkieswijzer.nl raadplegen. De site is maandag 10 mei live gegaan.

De kieswijzer is een initiatief van de Landelijke Kamer van Verenigingen en de studentenorganisaties LSVb en ISO. Hij bevat achttien stellingen over onder meer de studiefinanciering, studentenhuisvesting, internationalisering en het bindende studieadvies. Afhankelijk van hun mening over de stellingen (‘eens’, ‘oneens’, of ‘neutraal’) krijgen bezoekers van de site een stemadvies.

Aan de kieswijzer werkten elf politieke partijen mee. Hij wordt op maandag 10 mei om 12.00 uur gepresenteerd in de aula van de Haagse Hogeschool. Jasper van Dijk (SP) en Marianne Thieme (PvdD) hebben hun medewerking al toegezegd.

In 2006 trok StemOnderwijs.nl, de eerste kieswijzer voor studenten, 25 duizend bezoekers. LKvV-voorzitter Anne Muyres hoopt dat de nieuwe site dat succes ten minste evenaart.

De vakbond stelt dat studenten vaak te veel betalen voor hun kamer en het niet aandurven hun huisbaas hier op aan te spreken. Daardoor heeft de wettelijke maximum huurprijs volgens de LSVb zijn waarde in de praktijk verloren.

Gerard Oosterwijk, voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb): “In theorie is wettelijk alles goed geregeld, maar in de praktijk blijkt de drempel erg hoog om je huisbaas aan te klagen.”

Zogeheten ‘huurteams’ kunnen volgens de LSVb studenten helpen om voor hun recht op te komen. In die teams zitten experts die op eigen initiatief langs huurders gaan om op vrijblijvende basis advies te geven.

Het huurteam beoordeelt de kamer aan de hand van het puntensysteem en adviseert de student of een gang naar de huurcommissie terecht is.
Wanneer een huurder besluit dit te doen, helpt het huurteam de huurder bij de procedure en helpt zij bemiddelen tussen de student en de huurbaas.

Door betrokkenheid van de gemeente in deze huurteams is de huurbaas minder snel geneigd over te gaan tot dreigementen richting de huurder, zo denkt de LSVb.

Volgens Oosterwijk is Amsterdam met huurteams begonnen.”Vanuit de gemeente zelf, zonder dat studenten daar om vroegen.” Delft heeft nog geen huurteam. “Het zou het beste zijn als de gemeente met studenten samenwerkt. Je kunt zo’n team professioneel opzetten en studenten laten meewerken.”

Naast deze kieswijzer is er ook een nieuwe versie van welkepartijpastbijmij.nl. De website heeft een andere opbouw dan zijn concurrenten Kieskompas en Stemwijzer. Zo is er geen sprake van het gebruik van stellingen, maar worden er vragen gesteld met drie of vier antwoordmogelijkheden. Daarnaast is er gebruik gemaakt van feitelijke informatie uit verkiezingsprogramma’s en websites van de partijen.

Bezoekers moeten 25 vragen beantwoorden, waarna duidelijk zal worden welke partij bij hen past. Bij alle vragen is er de mogelijkheid om meer informatie te krijgen over het behandelde onderwerp.