Kamerzoektocht eindigt op camping

De drie nieuwe woontorens aan de Leeghwaterstraat zijn geen van alle op tijd klaar voor de start van het volgende collegejaar. Internationale studenten moeten uitwijken naar de camping.

De bouw van de drie woontorens voor internationale masterstudenten aan de Leeghwaterstraat is weer vertraagd. Iedere toren is een maand later klaar dan gepland.

De eerste had na een eerdere vertraging per september bewoonbaar moeten zijn. Dat wordt een maand later, laat Paul Rullmann van het college van bestuur weten. De tweede toren is in november klaar, de derde weer een maand later. Van die laatste woontoren was al eerder besloten dat hij komend collegejaar niet gebruikt zal worden.

De bouwvertraging bezorgt het international office van de TU veel extra kopzorgen. Opeens moet er tijdelijke woonruimte komen voor dik honderd studenten. De helft van die groep moest al een maand overbruggen in een hostel van Stayokay in Den Haag, in de Soul Inn in Delft en op de camping van de Delftse Hout. Dat worden nu twee maanden.

Voor de andere groep van 52 studenten moet nog tijdelijke woonruimte worden gevonden. De kans is groot dat ook zij op de camping of in een pension terecht komen.

De zoektocht naar opnieuw extra woonruimte voor internationale studenten is steeds moeizamer. Volgens Judith Hofstra van het international office zijn er een heleboel opties bekeken. “Tijdelijke woonruimte is er bijna niet. Het gaat vaak om permanente huisvesting, die niet op tijd opgeleverd kan worden en die we alleen voor een heel jaar kunnen afhuren.”

Het international office kan maar een beperkt aantal studenten woonruimte garanderen. Daarom kreeg iedere faculteit begin maart een beperkt aantal kamers toegewezen. Als ze meer studenten willen toelaten, moeten ze zelf woonruimte voor ze vinden.

Een kleine rondgang langs de faculteiten leert dat sommige daar hard mee bezig zijn. De faculteit 3mE probeert bijvoorbeeld via particulieren en instemmingen extra kamers te vinden. Bij IO heeft een student-assistent een document gemaakt voor internationale studenten met tips hoe ze het beste aan een kamer kunnen komen. Ook gaat de assistent acht uur per week e-mail beantwoorden van internationale studenten.

TBM heeft ook een student-assistent in dienst genomen. Die loopt voor internationale studenten instemmingen af. Ook schrijft TBM een brief aan alle Nederlandse studenten die naar het buitenland gaan. Wellicht dat zij een internationale student in hun kamer willen.

Judith Hofstra denkt dat, ondanks alle initiatieven, een groep Europese studenten op de bonnefooi naar Delft zal komen. “Voor hen hebben ook wij een student-assistent aangesteld. Die gaat niet naar kamers zoeken, maar helpt de studenten wel op weg op de Nederlandse kamermarkt.” (SB/MZ)